لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۷

«تأیید تجهیزات فنی انتخابات تمام الکترونیک» توسط شورای نگهبان


در حالی که سخنگوی شورای نگهبان روز شنبه اعلام کرده بود که این شورا تنها «شکل ظاهری» صندوق اخذ رأی الکترونیک را تأیید کرده، قائم مقام وزیر کشور می‌گوید که شورای نگهبان «تجهیزات فنی انتخابات تمام الکترونیک» را تأیید کرده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، حسینعلی امیری، روز یکشنبه ۲۶ مهر، خبر داد که در جلسه روز شنبه ستاد انتخابات کشور از شورای نگهبان به دلیل تأیید «تجهیزات فنی انتخابات تمام الکترونیک» و از مجلس شورای اسلامی به دلیل تصویب طرح قانون انتخابات و فراهم کردن «بستر حقوقی» برگزاری انتخابات الکترونیکی «قدردانی» شده است.

آقای امیری اشاره‌ای به جزئیات به گفته او تأیید «تجهیزات فنی انتخابات تمام الکترونیک» از سوی شورای نگهبان نکرده است.

نمایندگان مجلس روز چهارشنبه ۲۲ مهر، ضمن اصلاح تعدادی از مواد قانون انتخابات مجلس، وزارت کشور را «موظف کرده بودند» که با موافقت شورای نگهبان «تمام مراحل انتخابات را در حدود اعتبارات مصوب با استفاده از روش‌ها و فناوری‌های نوین برگزار کند».

بر اساس این مصوبه در انتخابات الکترونیکی با تأیید شورای نگهبان از «امضای الکترونیکی مجریان و ناظران استفاده می‌شود».

با وجود این مصوبه مجلس، سخنگوی شورای نگهبان روز شنبه اعلام کرد که برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی، نیاز به تغییر قوانین و مقررات دارد و دولت باید در این باره باید به مجلس لایحه بدهد.

نجات‌الله ابراهیمیان تأکید کرد که «به صورت قاطع» نمی‌توان گفت که انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در کلان شهرها به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود.

به گفته آقای ابراهیمیان، شورای نگهبان «شکل ظاهری» صندوق اخذ رأی الکترونیک را «صرف نظر از میزان و محل به‌کارگیری آن به شرطی که مراحل فنی و امنیتی و آزمایش‌های لازم دیگر در مورد آن تأیید شود»، را تأیید کرده است.

وی همچنین ایراداتی را درباره برگزاری الکترونیکی انتخابات مطرح کرد و گفت که وارد کردن کدهای مورد نظر در این شکل از انتخابات برای هر رأی‌دهنده در شهر تهران حدوداً ۱۰ دقیقه زمان می‌برد که بیشتر از زمان اخذ رأی به شکل فعلی است.

آقای ابراهیمیان اضافه کرد: «آیا بهتر نیست در شهرهای کوچک‌تر یا اگر در کلان‌شهرهاست در برخی از حوزه‌ها که کنار آن حوزه‌های رأی‌گیری دستی هم است ما رأی‌گیری الکترونیکی را قرار دهیم».

هیئت دولت ایران در خردادماه گذشته طرح اجرای الکترونیکی دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین انتخابات خبرگان رهبری را تصویب کرد.

در همین حال مقام‌های وزارت کشور پیش از این خبر داده بودند که انتخابات در شهرهای تهران، کرمانشاه، شیراز، مشهد، قم، اصفهان، اهواز، تبریز، کرج و چند حوزه دیگر به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود.

با این حال بعضی از اعضای شورای نگهبان با برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی مخالفت کرده‌اند.

از جمله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، روز پنج‌شنبه ۲۵ تیر، گفته بود که از نظر این شورا «مقدمات برگزاری الکترونیکی انتخابات مجلس فراهم نیست».

محمد یزدی، عضو دیگر شورای نگهبان و رئیس مجلس خبرگان رهبری، هم روز سه‌‌شنبه ۱۰ شهریور، گفته بود که دولت هنوز از نظر «نرم‌افزاری و سخت‌افزاری» وسایل لازم را برای برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی ندارد و می‌خواهد این وسایل را از «چین و کره» بخرد.

قائم مقام وزیر کشور اما این اظهارات را رد کرده و گفته بود که نرم‌افزار برگزاری الکترونیکی انتخابات «کاملاً بومی» است و از چین یا کره وارد نشده است.

XS
SM
MD
LG