لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۴

قرار منع تعقیب در پرونده «شکنجه و آزار» معلولان در استان البرز


با وجود اینکه دادستان استان البرز «ضرب و جرح» و نگهداری معلولان با «استفاده از طناب و زنجیر» در مرکز نگهداری معلولان آفرینش را تأیید کرده بود، شعبه دو دادسرای عمومی و انقلاب پردیس درباره شکایت والدین سه نفر از معلولان از این مرکز قرار منع تعقیب صادر کرد.

بر اساس تصویر این حکم که روز یکشنبه ۲۶ مهر، در وب‌سایت سازمان بهزیستی منتشر شده، این دادسرا اعلام کرده که براساس گواهی‌های پزشکی قانونی «صدمات وارده به مددجویان بسیار قدیمی است به نحوی که تعیین زمان و نحوه حدوث آن از نظر علمی ممکن نیست».

شعبه دو دادسرای عمومی و انقلاب پردیس همچنین فیلم موجود در پرونده مبنی بر زنجیر کردن معلولان در این مرکز را «غیرواقعی»، «صحنه‌سازی»، «عاری از حقیقت» و «ساختگی» دانسته است.

خبرگزاری مهر، ۱۶ شهریور، در گزارشی خبر داده بود که یک مرکز نگهداری «معلولان ذهنی» در شهرستان فردیس کرج چند ماه قبل به دلیل «اثبات شکنجه و اذیت و آزارِ» معلولان و همچنین گزارش بازرسان درباره مواردی چون «ضرب و شتم»، «سگ درمانی» و «زنجیر درمانی» تعطیل شده است.

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، معاون اول و سخنگوی قوه قضائیه ایران، نیز روز ۲۹ شهریور، با اعلام بازداشت دو نفر که به گفته او در این پرونده «تخلفاتی داشته‌اند»، گفته بود که چند نفر دیگر هم تحت تعقیب هستند.

با این حال شعبه دو دادسرای عمومی و انقلاب پردیس در حکمی که ۱۹ مهر صادر شده، اعلام کرده است که محمد حسن شهریاری، یکی از معلولان این مرکز، در ۲۷ خرداد ۹۱ به بیمارستان منتقل شده که «طبق مدارک موجود و علیرغم بررسی موضوع در کمیسیون تخصصی پزشکی قانونی علت ایجاد صدمه نامعلوم است».

بر اساس این حکم همچنین «جراحات و کبودی در زانوی چپ و ساق پای راست» محمدمهدی بختیاری، دیگر معلول این مرکز «نمی‌تواند ناشی از صدمات عمدی و شکنجه و آزار و اذیت در این مرکز باشد».

دادسرا همچنین فیلم زنجیر کردن معلولان که در پرونده موجود بوده را «غیرواقعی و صحنه‌سازی و عاری از حقیقت» خوانده و اعلام کرده است که «معلولانی که از آن‌ها فیلم‌برداری شده از افراد بی‌قرار و پیش فعال نیستند و به راحتی و بدون نیاز به فیکس کردن قابل کنترل هستند».

در این حکم اعلام شده که «زاویه و نحوه فیلمبرداری و مدت آن نیز دلالت بر ساختگی بودن آن دارد».

این حکم در حالی صادر شده که رضا شاکرمی، دادستان عمومی و انقلاب استان البرز، ۲۳ شهریور «ضرب و جرح ۲۰ معلول» و نگهداری معلولان با «استفاده از طناب و زنجیر» را در این مرکز تأیید کرده بود.

آقای شاکرمی افزوده بود که این مرکز برای اینکه «پول کمتری هزینه کند» به جای استخدام پرستار، «از طناب و زنجیر» و آشپز خود، برای نگهداری معلولان استفاده کرده است.

انتشار گزارش‌ها درباره این مرکز بازتاب‌های فراوانی داشت و حسین نحوی‌نژاد، معاون بهزیستی، روز ۲۶ شهریور، گفته بود که همه مراکز نگهداری معلولان «بهشت» نیستند و «روزانه تخلفات زیادی» در این مراکز انجام می‌شود.

XS
SM
MD
LG