لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۹

ژنرال دانفورد: عراق درخواستی برای حملات هوایی از روسیه نمی‌کند


رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا می‌گوید دولت عراق درخواستی از روسیه برای شرکت در حملات هوایی علیه گروه موسوم به «حکومت اسلامی» در آن کشور ارائه نکرده و گفته است که چنین کاری را در آینده نیز نخواهد کرد.

ژنرال جوزف دانفورد، رئیس جدید ستاد مشترک ارتش آمریکا، ۲۸ مهر ماه، قبل و بعد از نخستین دیدار خود در عراق با مقام‌های ارشد، این سخنان را به گروهی از خبرنگاران گفته است.

روسیه از اول ماه اکتبر، سه هفته پیش، حملات هوایی خود را در سوریه آغاز کرد. در همان روز حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق، گفته بود از انجام حملات مشابه روس‌ها در عراق استقبال خواهد کرد.

اما ژنرال دانفورد می‌گوید دولت عراق، از آن زمان، مقام‌های ایالات متحده را مطمئن ساخته، که چنین درخواستی را رسما به مسکو ارائه نکرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس دانفورد می‌گوید در دیدار خود با نخست‌وزیر و وزیر دفاع آن کشور تاکید کرده است «اگر روس‌ها نیز دست به انجام عمیاتی در عراق بزنند، آن موقع کار ما برای ارائه حمایت‌هایی که لازم دارید، بسیار مشکل خواهد شد».

ژنرال آمریکایی می‌گوید در دیدار با مقام‌های عراقی این موضوع را مطرح کرده که انجام عملیات آن کشور، در صورتی که روسیه همین الان وارد کارزار شود، غیرممکن خواهد شد.

ائتلافی به رهبری ایالات متحده یک سال است که حملاتی هوایی را در سوریه علیه گروه «حکومت اسلامی» و برخی دیگر افراطیون مانند گروه موسوم به «خراسان» یا «جبهه‌النصره» انجام می‌دهد. در عراق نیز این ائتلاف حملاتی را به «حکومت اسلامی» انجام می‌دهد.

رویترز می‌گوید عملیات روسیه در سوریه «به طور گسترده‌ای» شرایط را تغییر داده است.

از سوی دیگر گزارش‌ها حاکی‌ست که واشینگتن و مسکو توانسته‌اند به توافقی برای جلوگیری از برخوردهای احتمالی هوایی میان جنگنده‌های ائتلاف و جنگنده‌های روسیه دست یابند.

با این همه پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، تاکید کرده است که برنامه‌ای برای ایجاد حوزه‌ای از همکاری‌های مشترک در حملات هوایی یا برای تقسیم اطلاعات و هدف‌یابی با طرف دیگر، وجود ندارد.

مقام‌های روس نیز «تفاهم‌نامه» صورت‌گرفته را تائید کرده و گفته‌اند آمریکا پیشنهاد آن کشور برای همکاری‌های «ضدتروریستی» را رد کرده است.

حملات هوایی روسیه در سوریه، با نگرانی‌های آمریکا و برخی هم‌پیمانان آن روبه‌رو است. آنها می‌گویند بر خلاف گفته‌های مسکو، عمده حملات، نه به گروه‌های افراطی، که به مخالفان «میانه‌روی» بشار اسد انجام شده است.

روسیه، ایران، عراق و سوریه، مرکزی اطلاعاتی را نیز در بغداد به راه انداخته‌اند، که به گزارش رویترز دلیل دیگر نگرانی‌های واشینگتن است.

XS
SM
MD
LG