لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۰

پوتین آمریکا را به حمایت از تروریسم در خاورمیانه متهم کرد


ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، با حمله به سیاست‌های ایالات متحده در خاورمیانه، واشینگتن را به فریب‌کاری و حمایت از تروریسم متهم کرد.

به گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین، آقای پوتین روز پنج‌شنبه، ۳۰ مهر، در جمع گروهی از سیاسمتدان و تحلیل‌گران روسی و بین‌المللی گفت که ایالات متحده سعی کرده گروه‌های تروریستی را «به عنوان دژکوب، برای ساقط کردن حکومت‌هایی که دوست ندارد، به کار بگیرد».

وی افزود: «دودوزه‌بازی همیشه سخت است، این که اعلام کنید با تروریست‌ها مبارزه می‌کنید، اما در همان حال از برخی از آنها برای جابه‌جایی مهره‌های شطرنج خاورمیانه به نفع خود بهره ببرید. نیازی به بازی با واژه‌ها نیست و نیازی نیست که تروریست‌ها را به میانه‌رو و غیرمیانه‌رو تقسیم کنید. دوست دارم بدانم چه تفاوتی بین آنهاست.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که واشینگتن عنوان می‌کند روسیه به جای گروه «حکومت اسلامی» در اکثر حملات هوایی خود اپوزیسیون میانه‌رو سوریه را هدف قرار داده است.

به تازگی نیز خبرگزاری رویترز با تحلیل نقشه‌های موجود در آرشیو آن‌لاین ارتش روسیه و اطلاعیه‌های وزرات دفاع این کشور نتیجه گرفته که حدود ۸۰ درصد مناطقی که روس‌ها در کشور سوریه هدف قرار داده‌اند، تحت تصرف گروه‌هایی غیر از «حکومت اسلامی» است.

این گزارش را سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، نیز مورد استناد قرار داده و تاکید کرده که حملات روسیه تاکنون به سود گروه «حکومت اسلامی» بوده است.

اما اکنون از سخنان ولادیمیر پوتین برمی‌آید که او تفاوتی میان هیچ یک از گروه‌های مسلح مخالف حکومت بشار اسد قائل نیست و اعتقاد دارد که همه آنها باید هدف قرار بگیرند.

آقای پوتین روز سه‌شنبه این هفته میزبان بشار اسد در کاخ کرملین بود و اکنون نیز بیان می‌کند که اعتقاد دارد حکومت اسد «کاملا مشروع» است.

به گفته او، غرب دچار کوته‌بینی است و در حالی که روی شخصیت اسد تمرکز کرده، تهدید بسیار بزرگ گروه «حکومت اسلامی» را نادیده گرفته است.

رئیس جمهور روسیه در ادامه اظهار داشت: «گروه موسوم به حکومت اسلامی کنترل سرزمین‌ وسیعی را به دست گرفته است؟ این امر چگونه ممکن شده؟ به این مسئله فکر کنید. اگر گروه‌های تروریستی دمشق و بغداد را تصرف کنند، آن وقت آنها تقریبا مقامات رسمی می‌شوند و سکوی پرتابی برای گسترش خود در سطح جهانی خواهند داشت. آیا کسی در این باره فکر می‌کند یا نه؟»

وی اضافه کرد: «پنجاه سال قبل خیابان‌های لنینگراد به من آموخت که وقتی جنگ اجتناب‌ناپذیر می‌شود، تو باید ضربه اول را بزنی.»

نیروی هوایی روسیه از روز ۸ مهرماه که عملیات نظامی در سوریه را آغاز کرده تاکنون حدود ۸۰۰ مورد حمله انجام داده است.

XS
SM
MD
LG