لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۱

سازمان ملل زمان و مکان مذاکرات صلح یمن را «به‌زودی اعلام می‌کند»


 اسماعیل ولد شیخ احمد
اسماعیل ولد شیخ احمد

اسماعیل ولد شیخ احمد، نماینده ویژه سازمان ملل برای امور یمن، در گزارشی به شورای امنیت این سازمان تایید کرد که دولت این کشور و شورشیان حوثی با فرستادن هیئت‌هایی برای مذاکره صلح موافقت کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، فرستاده ویژه سازمان ملل اظهار داشت که هر دو طرف قطعنامه ماه آوریل شورای امنیت را پذیرفته‌اند؛ این قطعنامه خواستار این شده بود که حوثی‌ها از مناطق تحت کنترل‌شان بیرون بروند و سلاح‌های خود را زمین بگذارند.

با این حال اسماعیل ولد شیخ می‌گوید که حوثی‌ها با «خروج مبتنی بر مذاکره از شهرهای کلیدی یمن» موافقت کرده‌اند.

فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن روز جمعه، اول آبان‌ماه، به خبرنگاران گفت که سازمان ملل «خیلی زود» محل و تاریخ مذاکرات صلح را اعلام خواهد کرد.

این مقام سازمان ملل ابراز امیدواری کرد که این بار طرف‌های درگیر در یمن بدون پیش‌شرط و با حسن نیت در مذاکرات شرکت کنند.

اسماعیل ولد شیخ احمد با بیان این که اختلاف‌ها میان طرف‌های درگیر زیاد است، ابراز خوش‌بینی کرد که این نخستین دور از مذاکرات مستقیم راه را برای پایان فوری جنگ و شروع مذاکرات سیاسی هموار کند.

نزاع در یمن پای کشورهای منطقه را به این بحران باز کرده است. ائتلاف عربستان سعودی از ۲۶ ماه مارس گذشته مواضع حوثی‌ها را بمباران کرده است.

تاکنون بیش از چهار هزار نفر در یمن کشته شده‌اند، و مطابق داده‌های سازمان ملل ۸۰ درصد از جمعیت ۲۱ میلیونی یمن نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند.

در نزاع میان دولت عبدربه منصور هادی و حوثی‌ها، ایران از حوثی‌ها حمایت می‌کند.

XS
SM
MD
LG