لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۳

جان کری و پادشاه عربستان درباره سوریه مذاکره کردند


جان کری با ملک سلمان در خصوص بحران سوریه گفت و گو کرد.
جان کری با ملک سلمان در خصوص بحران سوریه گفت و گو کرد.

جان کری، وزیر امور خارجه امریکا روز شنبه ۲۴ اکتبر با ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، دیدار کرد و درباره مذاکرات صلح سوریه با وی گفت‌و‌گو کرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، وزارت امور خارجه آمریکا گفته است در این دیدار جان کری و ملک سلمان بر حمایت خود از سوریه‌ای متحد، متکثر و برای همه شهروندان این کشور تاکید کردند.

طبق این گزارش، وزیر امور خارجه آمریکا در مزرعه شخصی پادشاه عربستان در خارج از ریاض با وی دیدار کرده است.

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای با اشاره به مذاکرات چهارجانبه وین تصریح کرده است، جان کری در این دیدار از حمایت پادشاه عربستان ازتلاش‌های چند جانبه برای حل بحران سوریه از طریق یک راه حل سیاسی بر اساس توافق ژنو تقدیر کرده است.

وزیر امور خارجه آمریکا به همراه وزیران امور خارجه روسیه، ترکیه و عربستان روز جمعه به مدت دو ساعت در نشستی چهارجانبه درخصوص جنگ در سوریه در وین، پایتخت اتریش مذاکره کردند.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی، پس از این مذاکرات گفته بود، طرف‌های حاضر در مذاکرات وین نتوانستند درباره سرنوشت بشار اسد به توافقی دست یابند.

روسیه مخالف اصلی کنار گذاشتن بشار اسد، رییس جمهوری سوریه از روند انتقال قدرت در این کشور است.

در خواست مسکو برای برگزاری انتخابات در سوریه

در همین حال، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، گفته است، مسکو خواهان ان است که حکومت سوریه زمینه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی را در این کشور فراهم کند.

سرگئی لاوروف در یک مصاحبه تلویزیونی روسیه که روز شنبه پخش شد، گفته است: «بازیگران خارجی نمی‌توانند برای سوری‌ها تصمیم بگیرند. ما باید وادارشان کنیم تا طرحی را برای کشورشان ارائه کنند که از منافع همه گروه‌های قومی و مذهبی در این کشور محافظت کند.»

وزیر امور خارجه روسیه تصریح کرده است: «آن‌ها می‌بایست زمینه‌های برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمان را فراهم کنند.»

روسیه از حامیان اصلی حکومت بشار اسد است و از حدود سه هفته پیش حملات هوایی خود به مواضع مخالفان حکومت بشار اسد را آغاز کرده است.

مسکو می‌گوید که هدف حملات هوایی از بین بردن «تمام گروه‌های تروریستی» در سوریه و به ویژه حکومت اسلامی، داعش، است. اما آمریکا و کشورهای اروپایی می‌گویند، حملات روسیه، گروه‌هایی غیر از داعش از جمله «مخالفان میانه‌رو» مورد حمایت غرب را نشانه گرفته است.

XS
SM
MD
LG