لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۰

تفاوت سفر به گواتمالا برای مردان و زنان ایرانی


تیم فوتسال ایران
تیم فوتسال ایران

حضور تیم ملی فوتسال زنان ایران در تورنمنت جهانی ۲۰۱۵ با تردیدهایی مواجه شده و مسئولین فدراسیون فوتبال، از احتمال لغو اعزام ایران به گواتمالا خبر داده‌اند.

تیم ملی فوتسال زنان ایران با برتری مقابل ژاپن، جام قهرمانی نخستین دوره مسابقات قهرمانی آسیا را نصیب خود کرد و فرشته کریمی هم برترین بازیکن آسیا شد. این نخستین قهرمانی زنان ایرانی در رشته‌های توپی، در تاریخ ورزش زنان آسیاست.

پس از قهرمانی، علی کفاشیان در جمع بازیکنان بر اعزام تیم ملی به گواتمالا برای حضور در تورنمنت جهانی تاکید کرد. دوره قبلی این رقابت‌ها سال گذشته در کاستاریکا برگزار شد و ژاپن به عنوان نماینده آسیا حضور داشت.

سایت رسمی برنامه ۹۰ نوشته است اعزام دختران فوتسالیت «در هاله‌ای از ابهام» قرار گرفته است. الهه عرب عامری رئیس کمیته فوتبال بانوان و نایب رئیس سوم فدراسیون فوتبال می‌گوید گواتمالا در ایران سفارتخانه ندارد. بایستی در کشور دیگری ویزا بگیریم و تا این لحظه تسهیلات ویزا از طرف گواتمالا به ما داده نشده است.

در حالی که تیم ملی اسکی برای اخذ روادید آمریکا راهی ارمنستان می‌شود و تیم ملی کشتی نیز به امارات می‌رود، چرا همین فرصت از دخترانی که نتیجه‌ای تاریخی کسب کرده‌اند، دریغ می‌شود؟ وقتی ایران هنوز اقدامی برای دریافت روادید انجام نداده، مقصود از «تسهیلات ویزا» چیست؟

خانم عرب عامری می‌گوید من باید ۲۴ دختر را بردارم و به امارات ببرم، آن هم در حالی که معلوم نیست ویزا بدهند یا نه. اگر مطمئن بودیم این کار را می‌کردیم اما وقتی اطمینان کامل نداریم، نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم!

نایب رییس فدراسیون فوتبال می‌گوید فدراسیون تمایل دارد این اعزام صورت بگیرد اما تیم باید از ایران به آلمان برود، از آنجا به مکزیک و بعد به گواتمالا پرواز کند. «باید نیم دور، کره زمین را بچرخیم.»

این اظهارات در شرایطی مطرح می‌شود که سال ۲۰۰۶ تقریباً با همین شرایط و از همین مسیر و با همین ابعاد کره زمین، تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی جوانان ایران راهی گواتمالا شدند و در مسابقات جهانی مبارزه کردند. آن موقع نیز گواتمالا در ایران سفارتخانه نداشت، مسیر طولانی بود و شرایط اعزام نیز دشوار. اما سفر انجام شد.

در حالی که مدت زیادی به آغاز مسابقات باقی نمانده، مسئولین فدراسیون فوتبال ایران از احتمال عدم صدور روادید صحبت می‌کنند. روزنامه شرق در گزارشی با تاکید بر بهانه‌جویی فدراسیون فوتبال، از تیتر «بوی بی‌پولی و ضعف دیپلماسی به مشام می‌رسد» استفاده کرده است.

وقتی قرار به برگزاری تورنمنتی جهانی است و ایران نیز به عنوان قهرمان آسیا مجوز حضور در این مسابقات را دارد، مشکلی هم برای اخذ روادید وجود نخواهد داشت.

پیش از این بازیکنان تیم ملی فوتبال گوام برای دریافت روادید ایران، راهی کشور ژاپن شدند و معنای تسهیلات ویژه‌ای که خانم الهه عرب عامری خواستار اعطای آن شده، نامشخص است.

معاونت بانوان فدراسیون فوتبال بر دشواری اعزام «۲۴ دختر» به امارات صحبت می‌کند اما دلیلی ارائه نمی‌کند که چرا اعزام دختران به امارات دشوار است اما اگر پسر باشند، مشکلی وجود ندارد!

بازماندن ایران از حضور در این مسابقات، از دست رفتن فرصتی تاریخی برای دخترانی است که قهرمان آسیا شده‌اند و خواستار رقابت با تیم‌های برتر جهان هستند. تیم ملی ژاپن که به عنوان نایب قهرمان آسیا جواز حضور در این مسابقات را دریافت کرده، قصد حضور در این مسابقات را دارد اما اعزام تیم قهرمان آسیا قطعی نیست.

سال ۲۰۰۰ تیم ملی فوتسال مردان ایران هم راهی گواتمالا شد و در جام جهانی بازی کرد. آن موقع، صحبتی از فقدان سفارتخانه گواتمالا در تهران و دشواری‌های سفر به این کشور در میان نبود. حتی تعدادی همراه از جمله کارمندان صداوسیما نیز با هزینه فدراسیون فوتبال، راهی این کشور شدند.

این هفته سیما لیموچی سرمربی پینگ پنگ زنان و فریبا صادقی سرمربی والیبال دختران هم از ضرورت اعزام‌های بین‌المللی صحبت کرده‌اند. بازماندن ورزشکاران زن از مسابقات برون مرزی، پیامدی نخواهد داشت غیر از جا ماندن در کورس رقابت با رقبای خارجی و کاهش انگیزه نزد دختران ورزشکار ایرانی.

مشکلات سفر به گواتمالا برای ورزشکاران مرد و زن ایرانی متفاوت است. مردان ایران در رشته‌های تیمی و انفرادی به این کشور اعزام شده‌اند اما در حالی که کمتر از یک ماه تا آغاز تورنمنت جهانی باقی مانده، اعضای تیم ملی فوتسال زنان ایران اطمینانی از حضور در این رقابت‌ها ندارند. هنوز حتی اقدامی برای اخذ روادید بازیکنان تیم ملی نیز صورت نگرفته است.

XS
SM
MD
LG