لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۲

نشست اضطراری شماری از کشورهای اروپایی درباره وضعیت پناهجویان


پناهجویان به هنگام ورود به یونان
پناهجویان به هنگام ورود به یونان

گزارش ها حاکی است که شماری از رهبران کشورهای اروپایی و حوزه بالکان روز یکشنبه ۲۵ اکتبر نشستی اضطراری درباره پناهجویان در بروکسل برگزار کردند.

به گزارش آسوشیتدپرس، پس از تهدید بلغارستان، رومانی، و صربستان به بستن مرزهای خود در صورتیکه کشورهای شمالی اتحادیه اروپا از پذیرش بیشتر پناهجو سر باز بزنند، رهبران حاضر در این نشست می کوشند تا راه حلی هایی برای افزایش همکاری در خصوص بحران پناهجویان دست یابند.

پیش نویس بیانیه ای تهیه شده در این رابطه از کشورهایی که در مسیر مهاجران قرار دارند، می خواهد بدون موافقت همسایگان خود مهاجران و پناهجویان را به سمت مرزها آنها هدایت نکنند.

این در حالی است نخست وزیر اسلوونی روز یکشنبه هشدار داده است، در صورتی که اعضای اتحادیه اروپا درباره نحوه برخورد با سیل مهاجران و پناهجون از طریق بالکان به توافقی دست نیابند، این اتحادیه دچار فروپاشی خواهد شد.

به گزارش آسوشیتدپرس در نشست ۱۱ کشور اروپایی و حوزه بالکان در بروکسل، رهبران این کشورها از یکدیگر به دلیل نحوه برخورد با مساله مهاجران انتقاد کرده اند.

طبق این گزارش این کشور ها می کوشند تا راه حلی برای کنترل و تقویت مرزهای یونان با ترکیه پیدا کنند تا از این طریق مانع سرا زیر شدن سیل مهاجران به سمت مرکز و شمال اروپاشوند.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در این زمینه گفته ست:«شرایط اضطراری نیازمند اقدامات اضطراری است.»

طبق این گزارش از نیمه ماه سپتامبر تا کنون ۲۵۰ هزار مهاجر و پناهجو از طریق کشورهای حوزه بالکان عبور کرده اند، این در حالی است که حتی سرما و بدی شرایط جویی بر شمار مهاجرانی به سمت مرکز و شمال اروپا در حرکت هسند، تاثیری نداشته است.

کراوسی اعلام کرده است، تنها در روز شنبه ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر وارد این کشور شده اند. این رقم بالاترین میزان ورود مهاجران به این کشور از زمان بسته شدن مرزهای مجارستان به روی مهاجران و پناهجویان است.

به گفته میرو سرار، نخست وزیر اسلوونی در ده روز گذشته دست کم ۶۰ هزار مهاجر وارداین کشور کوچک شده اند.

در همین حال، نخست وزیر یونان گفته است، بدون همکاری ترکیه امکان حل مساله پناهجویان وجود ندارد.

XS
SM
MD
LG