لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۴

وزارت امور خارجه ایران: سفر جک استراو به ایران تفریحی بوده است


سفر جک استراو به شهر یزد
سفر جک استراو به شهر یزد

در حالی‌که حدود یکصد نفر عصر یکشنبه در واکنش به حضور «جک استراو» وزیر امور خارجه سابق بریتانیا در اصفهان مقابل هتل محل اقامت او تجمع کردند، یک مقام وزارت خارجه ایران اعلام کرد که سفر آقای استراو به ایران تفریحی بوده است.

محمد کارشناس، نماینده وزارت امور خارجه در اصفهان روز دوشنبه چهارم آبان در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا با اشاره به اینکه جک استراو از طریق یک شرکت گردشگری وارد ایران شده است، اعلام کرد:‌ «وزیر اسبق امور خارجه انگلیس به عنوان یک شهروند عادی انگلیس و همانند سایر گردشگران خارجی به اصفهان سفر کرده و این سفر به صورت رسمی انجام نشده است».

این مقام وزارت امورخارجه با اعلام اینکه «نمایندگی وزارت خارجه در اصفهان از سفر جک استراو به این شهر بی‌اطلاع نبوده است»، گفت: «این نمایندگی سفر هریک از دیپلمات‌های سابق و فعلی کشورهای مختلف به اصفهان را رصد می‌کند و در جریان سفر آنها قرار می‌گیرد اما سفر جک استراو به اصفهان کاملا شخصی و غیررسمی انجام شده و این سیاستمدار انگلیسی در این سفر هیچ ملاقات رسمی نداشته و ندارد».

آقای کارشناس با این حال سفر شخصی جک استراو به اصفهان را «مثبت» ارزیابی کرد و افزود: «وزیر امور خارجه سابق انگلیس در سطح بین‌الملل چهره‌ای مشهور و قابل احترام برای کشورهای اروپایی است لذا حضور شخصی وی در اصفهان می‌تواند به معرفی بیش از پیش جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی این شهر به جهانیان موثر باشد».

جک استراو روز ۲۷ مهر وارد ایران شده است و روز دوم آبان پس از سفری به شهرهای یزد و شیراز، وارد اصفهان شد.

«تجمع غیرقانونی» اعتراض‌آمیز مقابل هتل استراو

گزارش رسانه های ایران حاکی است که تعدادی از مخالفان حضور جک استراو در ایران عصر سوم آبان در واکنش به سفر وی مقابل هتل عباسی شهر اصفهان تجمع کردند.

به گزارش ایرنا، این عده که تعداد آنها کمتر از یکصد نفر بود با حمل پلاکاردهایی نسبت به حضور آقای استراو در اصفهان واکنش نشان دادند.

اعتراض مقابل هتل محل اقامت جک استراو در اصفهان
اعتراض مقابل هتل محل اقامت جک استراو در اصفهان

به نوشته ایرنا، این افراد پس از دو ساعت «حضور غیرقانونی و بدون مجوز» مقابل هتل عباسی اصفهان، محل را ترک کردند.

طبق گزارش این خبرگزاری، تجمع مشابهی نیز حدود دو ساعت بعد از این تجمع، در مقابل هتل اطلس شاهین شهر رخ داد.

مدیر هتل اطلس شاهین شهر، یکشنبه شب در گفت‌وگو با ایرنا اقامت آقای استراو در این هتل را کذب خواند، اما برگزاری تجمع اعتراض آمیز و سر دادن شعار از سوی تجمع کنندگان در مقابل این هتل را رد نکرد.

نماینده شیراز:‌ حضور استراو همزمان با ایام عاشورا مایه نگرانی است

نماینده شهر شیراز در مجلس با بیان اینکه «سفر وزیر خارجه سابق بریتانیا به استان فارس مورد تایید نبوده است»، گفته که «مقامات ارشد این استان در مورد اهداف سفر جک استراو به شیراز باید به مردم، دانشجویان و رسانه‌ها توضیح دهند».

به گزارش خبرگزاری فارس، حسین ذوالانوار روز دوشنبه با اشاره به سفر جک استراو به شیراز گفت: «در حالی‌ که هنوز در حافظه تاریخی ملت ایران، وقایع تلخ سال ۸۸ و نقش دولت انگلیس در این حوادث به یاد مانده است، حضور استراو در روز تاسوعا و عاشورا در شیراز آن‌هم با عنوان گردشگری و با تبلیغات فراوان رسانه‌ای چه وجهی دارد؟»

این نماینده مجلس همچنین اعلام کرد:‌ «انتشار برخی اخبار در مورد احتمال دیدار استراو با برخی جریانات سیاسی اصلاح‌طلب این استان نیز بر حجم این نگرانی‌ها افزوده است».

جک استراو در شهر یزد
جک استراو در شهر یزد

این درحالی است که پیشتر و روز دوم آبان، شورای هماهنگی جبهه اصلاحات فارس با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به انتشار برخی اخبار مبنی بر «دیدار برخی اصلاح‌طلبان این استان با جک استروا» واکنش نشان داد و آن را کذب خواند.

در بخشی از اطلاعیه این شورا آمده بود: «شورای هماهنگی جبهه اصلاحات فارس،بدون هیچ‌گونه قضاوتی در خصوص چندوچون سفر جک استروا به ایران، هرگونه تماس اصلاح‌طلبان زیرمجموعه این شورا با نام‌برده را تکذیب می‌کند و به نویسندگان و انتشاردهندگان این قبیل اخبار، توصیه می‌کند که دست‌کم برای حفظ باقی‌مانده آبروی آب‌رفته‌شان، حرمت ایام عزای سیدالشهدا را نگاه دارند و زبان و قلم‌شان را حداقل در این چند روز، به ترک عادت وادارند».

در همین رابطه، احمد سالک نماینده شهر اصفهان در مجلس هم روز دوشنبه،‌ به حضور آقای استراو در ایران اعتراض کرد.

به گزارش خبرآنلاین،‌ آقای سالک در صحن علنی مجلس گفت:‌ «برجام راه نفوذ را فراهم کرده و همین برجام است که شرایط حضور جک استراو در اصفهان و شاهین شهر را فراهم کرده است. این‌ها عناصر فتنه بزرگ‌تر در ایران هستند».

این نماینده مجلس در ادامه افزود: «از وقتی که سفارتخانه انگلیس یا در واقع لانه جاسوسی آنها در کشور باز شده، پای آنها به ایران باز شده است».

جک استراو در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی، وزیر خارجه بریتانیا و یکی از طرف‌های مذاکرات با حسن روحانی، مذاکره کننده هسته‌ای ایران در آن زمان بود.

در زمان تحلیف حسن روحانی، اخباری در رسانه‌ها مبنی از دعوت جک استراو برای حضور او در این مراسم در رسانه‌ها منتشر شد که این مسئله مخالفت برخی جریان‌های سیاسی و نمایندگان مجلس را به همراه داشت.

آقای استراو طی سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶، سمت وزارت امورخارجه بریتانیا را عهده‌دار بود.

XS
SM
MD
LG