لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۶

آمریکا: در مقطعی از مذاکرات درباره سوریه با ایران گفت وگو می شود


جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا،
جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا،

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، از احتمال برگزاری گفت‌وگوهای بیشتر در مورد سوریه در پایان هفته جاری خبر داده و گفته است، در مقطعی از فرایند مذاکرات درباره انتقال قدرت درسوریه نیاز است با ایران گفت وگو شود.

به گزارش وب سایت وزرات امور خارجه آمریکا، جان کربی روز دوشنبه چهارم آبان پاسخ به پرسشی در خصوص حضور احتمالی ایران در مذاکرات آتی درباره سوریه گفته است:«ما می دانیم در مقطعی از فرایند حرکت به سوی پایان انتقال سیاسی قدرت در سوریه، نیاز است با ایران گفت وگو شود. من نمی خواهم وارد جزئیات نشست های آتی بشوم، ولی واضح است که می دانیم در مقطعی با ایران گفت وگو خواهد شد.»

آمریکا، روسیه، ترکیه و عربستان سعودی هفته گذشته نشستی چهارجانبه در خصوص جنگ در سوریه در وین، پایتخت اتریش برگزار کردند. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری پس از این مذاکرات حضور ایران در مذاکراتی آتی درباره سوریه را رد نکرد.

جان کربی در پاسخ به این پرسش که به نظر نمی رسد ایران برای نشست آتی دعوت بشود، گفته است:«وزیر امور خارجه (جان کری) این را روشن کرده است که ایران می بایست در برهه ای در این مذاکرات شرکت داده شود. حالا چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد و تحت چه شرایط خواهد بود، هنوز نهایی نشده است.»

با این حال، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه ازنقش ایران در بحران سوریه به ویژه حمایت از بشار اسد و حزب الله لبنان انتقاد کرد.

نیروهای حزب الله لبنان هم اینک در کنار نیروهای دولتی سوریه در حال جنگ با مخالفان حکومت بشار اسد هستند.

جان کربی در ادامه اظهار داشته است:«همه آنها در این فرایند سهم دارند. آنها با حکومت بشار اسد رابطه دارند. آنها همچنین روابط و مناسباتی در داخل سوریه دارند.»

وی با اشاره به ضروت مشارکت دادن گروه های مخالف حکومت بشار اسد در مذاکرات و گام های بعدی در گفت وگو درباره سوریه تاکید کرده است:«(جان کری ) وزیر امور خارجه آمریکا به خوبی از پیچیدگی های این روند ها آگاهی دارد. زمان خواهد برد و برای رسیدن به مقصد به طور اجتناب ناپذیری نیاز به سازش همه طرف های درگیر است.»

درپایان مذاکرات چهار جانبه هفته گذشته در وین، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی، گفته بود، توافقی درخصوص سرنوشت بشار اسد در این مذاکرات حاصل نشد.

جان کری نیز اذعان کرده بود که اختلاف نظر اساسی با روسیه و ایران بر سر آینده بشار اسد وجود دارد.

روسیه از حدود سه هفته پیش حملات هوایی خود به مواضع مخالفان حکومت بشار اسد را آغاز کرده است.

مسکو می‌گوید که هدف حملات هوایی از بین بردن «تمام گروه‌های تروریستی» در سوریه و به ویژه حکومت اسلامی، داعش، است. اما آمریکا و کشورهای اروپایی می‌گویند، حملات روسیه، گروه‌هایی غیر از داعش از جمله «مخالفان میانه‌رو» مورد حمایت غرب را نشانه گرفته است.

XS
SM
MD
LG