لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۰

یک فرمانده دیگر سپاه پاسداران در سوریه کشته شد


عکسی که خبرگزاری فارس از حمیدرضا دایی‌تقی منتشر کرده است
عکسی که خبرگزاری فارس از حمیدرضا دایی‌تقی منتشر کرده است

همزمان با انتشار گزارش‌هایی از مرگ یک فرمانده دیگر سپاه پاسداران و دو نیروی بسیج ایران در جنگ سوریه در روز دوشنبه، یک خبرگزاری وابسته به ستاد کل نیروهای مسلح ایران خبر داد که تنها در هفته گذشته ۲۰ نیروی نظامی ایران در این کشور جان باخته‌اند.

در حالی که مقامات جمهوری اسلامی همواره اعزام نیرو به سوریه را تکذیب کرده و نیروهای ایرانی حاضر در این کشور را «مستشار» توصیف کرده‌اند، در حدود ده روز گذشته روزی نبوده است که خبری از مرگ نیروهای نظامی جمهوری اسلامی در جنگ داخلی سوریه منتشر نشود.

از جمله خبرگزاری فارس روز سه‌شنبه خبر داد که جبار عراقی، حمیدرضا دایی‌تقی و پویا ایزدی روز دوشنبه، چهارم آبان، در سوریه کشته شده‌اند.

خبرگزاری «دفاع‌پرس»، وابسته به ستاد کل نیروهای مسلح ایران، از جبار عراقی به عنوان «سردار» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نام برده است.

این خبرگزاری همچنین اعلام کرد که با آغاز عملیات نیروهای، به گفته این خبرگزاری، «مقاومت» در سوریه، تعداد نیروهای ایرانی کشته شده در این کشور در هفته گذشته به ۲۰ نفر رسیده است.

وب‌سایت‌های خبری در ایران از حمیدرضا دایی‌تقی به عنوان فرمانده پایگاه بسیج المهدی شمس‌آباد در اصفهان و از پویا ایزدی به عنوان یکی از بسیجیان شهرستان لنجان در استان اصفهان نام برده‌اند.

در روزهای گذشته اخبار متعددی از مرگ نیروهای ایرانی در سوریه منتشر شده است.

بر اساس گزارش‌ها، مسلم خیزاب، مهدی علیدوست، عبدالله باقری، مصطفی صدرزاده، میلاد مصطفوی، محمد ظهیری، سجاد طاهرنیا، روح‌الله عمادی، امین کریمی، محمدعلی حسینی، احمد استحکامی، نادر حمید دیلمی، مجید صانعی ‌موفق، مجتبی کرمی و رضا دامرودی از جمله افرادی هستند که حدود ده روز گذشته در سوریه جان باخته‌اند.

پس از عملیات نظامی روسیه در سوریه و همچنین انتشار گزارش‌هایی از «پیشروی» ارتش سوریه «با حمایت ایران، روسیه و حزب‌الله» در حلب، بر حجم گزارش‌ها از مرگ فرماندهان ارشد و نیروهای سپاه پاسداران در سوریه افزوده شده است.

حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، روز دوشنبه دلیل افزایش تلفات نیروهای ایرانی در سوریه را افزایش «کمی و کیفی» نظامیان ایرانی در این کشور ذکر کرده بود.

حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه ایران، نیز روز ۲۸ مهر با اشاره به عملیات نظامی در سوریه و همچنین به گفته او «اقدامات گسترده‌تری برای مبارزه با تروریسم» گفته بود که ایران به درخواست سوریه، تعداد «مستشاران نظامی» خود را در این کشور افزایش داده‌ است.

XS
SM
MD
LG