لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۶

سخنگوی دولت ایران: اعتراض‌ها به سفر جک استراو ایجاد تحریم می‌کند


محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران
محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران

در حالی که اعتراض بسیج دانشجویی و گروه‌هایی از اصول‌گرایان به سفر جک استراو، وزیر امور خارجه پیشین بریتانیا، ادامه دارد، سخنگوی دولت ایران هشدار داد که این اقدامات «خود به خود تحریم داخلی ایجاد خواهد کرد».

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، محمد باقر نوبخت، روز سه‌شنبه پنجم آبان تاکید کرد که «نباید عده‌ای در خیابان رفتاری انجام دهند که طرف مقابل را بترسانند و شرایط بازگشت تحریم را به وجود بیاورند».

آقای نوبخت با اشاره به تأکیدهای رهبر جمهوری اسلامی برای لغو تحریم‌ها در توافق اتمی وین افزود: «اگر عده‌ای در خیابان‌ها شرایطی ایجاد کنند که ورود به ایران با ترس همراه شود خود به خود این امر تحریمی را ایجاد خواهد کرد».

وی تأکید کرد که «علاقه‌مندان به نظام اجازه چنین اقداماتی را نخواهند داد و برای جلوگیری از این رفتارها برخورد لازم صورت خواهد گرفت».

جک استراو روز ۲۷ مهر وارد تهران شد و به شهرهای یزد و شیراز و اصفهان سفر کرده‌ است.

عصر یکشنبه سوم آبان، حدود یکصد نفر در واکنش به سفر آقای استراو مقابل هتل محل اقامت او در اصفهان تجمع کردند.

احمد سالک، نماینده اصفهان و حسین ذوالانوار، نماینده شیراز در مجلس نیز به سفر وزیر امور خارجه سابق بریتانیا اعتراض کرده بودند.

در مقابل، خبرگزاری دولتی ایرنا، روز سه‌شنبه در یادداشتی به این اقدامات اعتراض کرده و گفته است: «پرسش اینجاست که گردشگران خارجی قبل از اینکه عازم ایران شوند، باید بدانند که با وزارت امور خارجه و پلیس ایران باید هماهنگ باشند یا تندروهای خیابان».

مقامات وزارت خارجه ایران اعلام کرده‌اند که سفر آقای استراو به ایران تفریحی و شخصی بوده‌است.

با این حال بسیج دانشجویی تهران بزرگ، وابسته به سپاه پاسداران، روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای، تفریحی خواندن این سفر را «جوک سیاسی» توصیف کرده‌است.

در زمان تحلیف حسن روحانی، اخباری در رسانه‌ها مبنی بر دعوت از جک استراو برای حضور او در این مراسم در رسانه‌ها منتشر شد که این مسئله مخالفت برخی جریان‌های سیاسی و نمایندگان مجلس را به همراه داشت.

آقای استراو در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی، وزیر خارجه بریتانیا و یکی از طرف‌های مذاکرات با حسن روحانی، مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در آن زمان بود.

جک استراو، پس از آغاز دوره حسن روحانی در گفت‌وگو با رادیو فردا اظهار داشت که «در برخورد با دولت جديد در ايران بايد قبول کنيم که شاهد رويکرد تازه‌ای از سوی رهبر ايران در قبال دولت جديد هستيم. بايد وضعيت را آن‌گونه که می‌بينيم باور کنيم. انتخاباتی در ايران انجام شد که نتيجه‌ای شگفت‌انگيز برای مردم و ماموريتی بسيار سنگين برای دکتر روحانی در پی داشت».

XS
SM
MD
LG