لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۹

حسن روحانی: تحریم‌های ایران در پایان سال ۲۰۱۵ رفع خواهند شد


حسن روحانی در دیدار با سفیر جدید اسپانیا در تهران.
حسن روحانی در دیدار با سفیر جدید اسپانیا در تهران.

حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران، می‌گوید که تحریم‌های ایران تا پایان سال ۲۰۱۵ رفع خواهند شد و محمدجواد ظریف نیز ماه دسامبر را زمان بسته شدن پرونده هسته‌ای ایران اعلام کرده است.

آقای روحانی روز سه‌شنبه پنجم آبان در دیدار با ادواردو لوپز بوسکتس، سفیر جدید اسپانیا در تهران، گفت که «طبق برنامه‌ریزی‌ها، تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران تا پایان ۲۰۱۵ رفع خواهند شد».

به گفته وی، «هم اکنون بسیاری از شرکت‌های اروپایی و آسیایی سرگرم تقویت حضور و مشارکت در طرح‌های اقتصادی ایران هستند» و از فعالان اقتصادی اسپانیایی خواست تا «از رقبا عقب نمانند».

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، نیز در اظهاراتی که سایت خانه ملت، وابسته به مجلس شورای اسلامی، آن را بازتاب داده است، گفته که «ماه دسامبر زمانی برای بسته شدن پرونده پیش‌بینی شده است. انتظار می‌رود تا آن زمان همه کارها تمام شود که آن روز به اصطلاح روز اجرا برجام خواهد بود».

حسن روحانی در حالی می‌گوید که تحریم‌ها تا پایان سال ۲۰۱۵ رفع خواهد شد که مراحل متعددی تا رسیدن به «روز اجرا»ی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) باید انجام شود.

ایران می‌گوید برای نهایی کردن اقداماتی که بر مبنای برجام، ملزم به انجام آن شده، منتظر انتشار گزارش پانزدهم دسامبر، ۲۴ آذر، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌شود.

این گزارش مرتبط با «اقدامات گذشته و حال» ایران است که پیشتر از آن با عنوان جنبه احتمالا نظامی برنامه هسته‌ای ایران (پی‌ام دی) یاد می‌شد. آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نیز در نامه ۲۹ مهرماه خود به این موضوع اشاره کرده و بسته شدن پرونده «پی‌ام‌دی» را پیش شرط به اجرا درآمدن برجام خوانده است.

با پایان اقدامات ایران و آژانس و گزارش مدیرکل به شورای حکام آژانس، راه برای نهایی کردن اقدامات ایران در برجام، گشوده می‌شود. البته ایران پیشتر اعلام کرده بود که زمینه نهایی کردن این اقدامات را فراهم می‌کند و منتظر گزارش آژانس در ۱۵ دسامبر خواهد شد.

پس از این روز، ایران باید اقدامات لازم از جمله جمع آوری بخشی از سانتریفوژها و نهایی کردن تغییراتی که باید در راکتور آب سنگین اراک داده شود را انجام دهد و بار دیگر نوبت به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌رسد، تا به عنوان ناظر بر توافق ایران و گروه ۵+۱، اقدامات ایران را تایید کند.

با تایید آژانس، ایران و شش قدرت جهانی بنا بر آنچه در وین توافق کردند به روز اجرای توافق می‌رسند که در این روز، آن دسته از تحریم‌هایی که بر رفع آنها توافق کرده‌اند برداشته خواهد شد.

بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام که روز ۲۳ تیرماه امسال میان ایران و شش قدرت جهانی روی آن تفاهم شد، تهران بخش‌های زیادی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را تعطیل خواهد کرد و در مقابل تحریم‌های بین المللی علیه ایران لغو یا معلق خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، روند اجرای برجام، پروسه‌ای چهار تا شش ماهه است و این در حالی است که رییس جمهوری ایران بر لغو تحریم‌ها تا پایان ماه دسامبر – دو ماه دیگر- تاکید دارد.

توافق وین با نامه روز ۲۹ مهرماه آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، به حسن روحانی دچار پیچیدگی‌های بیشتری شد و او تاکیدات و الزامات ۹ گانه‌ای را برای اجرای آن مطرح کرد.

وی در دستورات خود «هرگونه» اظهار نظر مقامات کشورهای طرف مذاکره ایران مبنی بر حفظ «ساختار تحریم‌ها» را به «منزله نقض» توافق اتمی وین دانست.

رهبر ایران خواستار دادن «تضمین‌های قوی و کافی» از سوی آمریکا و اروپا برای لغو تحریم‌ها شد که «از جمله‌ آن اعلام کتبی رییس‌ جمهوری آمریکا و اتحادیه‌ اروپا مبنی بر لغو تحریم‌ها است».

علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر ایران در امور بین‌الملل، نیز در اظهاراتی که خبرگزاری ایسنا روز سه‌شنبه منتشر کرد، هشدار داد که «استمرار حمایت رهبری از برجام منوط است به در نظر گرفته شدن تذکرات ایشان در نامه‌ای که خطاب به رییس‌جمهور نوشتند».

XS
SM
MD
LG