لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۶

واکنش به احمد شهید: از تکرار اتهامات بی‌اساس خود پرهیز کنید


کاظم غریب‌آبادی
کاظم غریب‌آبادی

معاون ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران ضمن تائید گفته‌های احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد، درباره دیدار با مقام‌های ایرانی، این گفت‌وگوها را «موضوع تازه‌ای» ندانست. او در عین حال از شهید خواست تا از تکرار «اتهامات بی‌اساس» خود پرهیز کند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، کاظم غریب‌آبادی، معاون حقوق بشر قوه قضاییه جمهوری اسلامی، شامگاه سه‌شنبه، پنجم آبان، در عین حال «اذعان» به «برگزاری نشست‌های توجیهی» از سوی ایران را «اقدامی جدید» از سوی احمد شهید توصیف کرد.

وی اعلام کرد که «گفت‌وگوی کارشناسی با مقامات دفتر کمیسر عالی و گزارشگر ویژه» در حاشیه اجلاس‌های شورای حقوق بشر و «از جمله» اجلاس سی‌ام این شورا در شهریورماه انجام شده است.

به گفته آقای غریب‌آبادی، در این گفت‌وگوها «انتقادات جدی» طرف ایرانی نسبت به عملکرد و رویه کاری احمد شهید و مواردی چون «حمایت وی از مجرمان و گروه‌های تروریستی و استفاده از منابع غیرموثق» مطرح شده است.

وی همکاری با «مکانیسم‌های بین‌المللی حقوق بشری» را «یکی از وجوه راهبرد حقوق بشری» جمهوری اسلامی دانست و تاکید کرد که «ایران همواره به مکاتبات و گزارش‌های مرتبط با مکانیسم‌های حقوق بشری از جمله گزارشگران ویژه و ادعاها و اتهامات حقوق بشری علیه خود پاسخ‌های مستدل و تفصیلی ارائه کرده است».

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد درباره حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه گفته بود که ماه گذشته میلادی موفق شده «برای نخستین بار» در ژنو سوئیس با تعدادی از اعضای دستگاه‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ملاقات کند.

به گفته گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد، «پاسخ» این افراد به گزارش کنونی وی درباره حقوق بشر در ایران «اساسی‌ترین پاسخ در چهار و نیم سال گذشته» بوده است.

در همین حال معاون ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با اشاره به «پاسخگویی کامل به ادعاها»ی آقای شهید خواستار آن شد که گزارشگر ویژه سازمان ملل «مهر پایانی بر ادعاها و اتهامات بی‌اساس خود علیه جمهوری اسلامی ایران بزند و از تکرار آنها پرهیز نماید».

گفته‌های آقای غریب‌آبادی در حالی بیان شده است که بر اساس گزارش روز سه‌شنبه احمد شهید به مجمع عمومی ملل متحد، جمهوری اسلامی ایران بین ژانویه تا سپتامبر ۲۰۱۵ از میان ۱۵ تلاش برای مکاتبه که گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل با مقامات ایرانی داشته تنها به یک مورد پاسخ داده است.

معاون ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران در بخش دیگری از سخنان خود کشورهای غربی و نهادهای بین‌المللی را متهم کرد که «سعی در جوسازی» علیه ایران «در ارتباط با مجازات‌های مرتبط با جرایم مواد مخدر دارند».

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران روز سه‌شنبه، پنجم آبان، در گزارش خود به مجمع عمومی ملل متحد از جمله از شمار فزاینده اعدام در ایران، ادامه محدودیت‌ها برای آزادی بیان، و فشار بر اقلیت‌های مذهبی و قومی و تبعیض علیه زنان انتقاد کرده بود.

به نوشته این گزارش تازه، کشورهای عضو سازمان ملل در دوره اخیر ۲۹۱ پیشنهاد اصلاحی به ایران داده‌اند که بر پایه گزارش جدید احمد شهید، ایران ۱۳۰ مورد را پذیرفته‌ است.

مسئله حق و حقوق زنان با ۵۷ مورد پیشنهاد اصلاحی بیشترین درصد این پیشنهادها را به خود اختصاص داده است.

مقامات جمهوری اسلامی تاکنون گفته‌های گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد درباره پذیرش این پیشنهادها را تکذیب نکرده‌اند و معاون ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایراننیز در سخنان روز سه‌شنبه خود اشاره‌ای به این بخش از گزارش آقای شهید نکرده است.

XS
SM
MD
LG