لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۰

آمریکا: گفت‌وگو بر سر سوریه بدون حضور همه طرف‌ها بی‌معناست


در نشست پیشین وین بر سر بحران سوریه، آمریکا، روسیه، عربستان و سوریه حضور داشتند.
در نشست پیشین وین بر سر بحران سوریه، آمریکا، روسیه، عربستان و سوریه حضور داشتند.

کاخ سفید می‌گوید ایالات متحده آمادگی دارد برای حل بحران سوریه، با همه طرف‌ها، از جمله ایران و روسیه همکاری کند و وزیر خارجه عربستان هم گفت‌وگوهای وین را محکی برای «جدیت» ایران و روسیه در حل سیاسی بحران سوریه می‌داند.

در آستانه دور جدیدی از تلاش‌های دیپلمات‌های ارشد کشورهای غربی و عربی، با هدف دستیابی به راه حلی سیاسی در بحران سوریه، موضوع دعوت از ایران به نشست وین در صدر خبرهای بین‌المللی قرار گرفته است.

علاوه بر آمریکا و روسیه که مشخص شده در سطح وزیر خارجه در این نشست حاضر می‌شوند، ایران نیز یک هیات بلندپایه را به سرپرستی وزیر خارجه راهی وین کرده، که در آن معاونان عربی-آفریقایی، اروپا-آمریکا، و حقوقی –بین‌الملل وزارت خارجه عضویت دارد.

آن طور که خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه گزارش کرده، آمریکا از زبان سخنگوی کاخ سفید، اریک شولتز، می‌گوید آماده است با همه طرف‌ها از جمله ایران و روسیه بر سر حل بحران سوریه همکاری کند و گفت‌وگوهای صلح سوریه تنها در صورتی «معنادار» است که همه طرف‌های درگیر به بحث دعوت شوند.

آقای شولتز افزوده است که به باور آمریکا گفت‌وگوهای چندجانبه در صورتی به ثمر می‌رسد که «همه گروه‌های ذی‌نفع کلیدی در آن حاضر باشند».

نشست هفته گذشته در وین با حضور وزیران خارجه آمریکا، روسیه، عربستان سعودی و ترکیه برگزار شد و انتظار می‌رود نشست این هفته تا روز جمعه ادامه یابد و به‌جز ایران، کشورهای بریتانیا، فرانسه، آلمان، اردن، و امارات متحده عربی را نیز دربر بگیرد.

در همین حال عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، می‌گوید گفت‌وگوهای وین محکی است برای آنکه آیا ایران و روسیه برای دستیابی به راه حلی سیاسی در بحران سوریه «جدی» هستند یا نه.

گفته‌های آقای جبیر که در خبرگزاری فراتسه بازتاب داشته حاوی این موضوع است که اگر ایران و روسیه در موضوع دستیابی به راه حل سیاسی «جدی نباشند»، عربستان و کشورهای غربی «وقت خود را به پای آنها، تلف نخواهند کرد».

وزیر خارجه عربستان سعودی گفته است که نشست پیش روی وین، می‌تواند فرصتی برای «پل زدن» بر سر اختلاف نظرها در مورد نقش بشار اسد در سوریه باشد. اختلاف نظرهایی که در یک سوی آن ایران و روسیه [به عنوان حامیان بشار اسد] قرار دارند و در دیگر سو «کشورهای دیگر».

ایران و روسیه تا کنون چندین بار تأکید کرده‌اند که حل بحران سوریه بدون در نظر داشتن بشار اسد، ناممکن است گرچه آخرین مواضع ایران از زبان معاون عربی-آفریقایی‌اش حاکی است که «ایران تلاش نمی‌کند اسد تا ابد در قدرت بماند، ولی نسبت به نقش او در یکپارچگی ملی سوریه و مبارزه علیه تروریسم، آگاه است».

موضع پیشین ایران این بود که اسد باید تا پایان دوره کنونی ریاست جمهوری‌اش که در سال ۲۰۲۱ میلادی پایان می‌گیرد، بر سر قدرت باشد.

دولت‌های غربی اما اسد را بخشی از دلایل بحران سوریه می‌دانند و تأکید کرده‌اند که وی نمی‌تواند بخشی از راه حل بحران باشد.

XS
SM
MD
LG