لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۹

سومین مناظره نامزدهای جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا


از راست: کارسون، ترامپ، روبیو
از راست: کارسون، ترامپ، روبیو

سومین مناظره میان نامزدهای اولیه حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده، با تمرکز عمده بر محور اقتصاد و مسائل مالی و مالیاتی برگزار شد.

ده نامزد اصلی انتخابات از حزب جمهوری‌‌خواه، دانلد ترامپ، بن کارسون، جب بوش، مارکو روبیو، تد کروز، راند پال، کارلی فیورینا، مارک هاکابی، کریس کریستی و جان کاسیچ، روز ششم آبان ماه، در مناظره شبکه سی‌ان‌بی‌سی شرکت کردند.

روش پرداخت و جمع‌آوری مالیات، مخارج دولت فدرال و کسب‌وکار و فرصت‌های شغلی از موضوعات اصلی مناظره بودند.

بن کارسون و دانلد ترامپ، که در حال حاضر از بیشترین محبوبیت در میان رای‌دهندگان برخوردار هستند، در چند مورد هدف حملات انتقادی دیگر نامزدها قرار گرفتند.

از جمله منتقدان دو نامزد محبوب فعلی، جان کاسیچ، فرماندار اوهایو بود، که برنامه‌های مالیاتی ترامپ و کارسون را «بازی خیال‌پردازانه» توصیف کرد که تیریلیون‌ها دلار به بدهی‌های ملی خواهد افزود.

عمده تحلیل‌گران حضور کارسون و ترامپ را در مناظره روز چهارشنبه کم‌رنگ‌تر از گذشته توصیف کرده‌اند.

بخشی از مناظره نیز به انتقاد و حملات ده شرکت‌کننده به دیگری سپری شد.

از جمله جب بوش که با لحنی طنزآمیز از سناتور مارکو روبیو انتقاد کرد که باید به جای حضور در مناظره‌ها در جلسات کنگره شرکت کند.

اما این حمله با واکنش سناتور آمریکایی روبه‌رو شد. مارکو روبیو در پاسخ گفت «کسی تو را قانع کرده است که حمله به من، کمکی به تو خواهد کرد. این طور نخواهد شد».

گروهی از نامزدها نیز از فرصت گفت‌وگوها برای حمله به نامزدهای انتخابات پیش‌رو از حزب دمکرات استفاده کردند.

از جمله مارکو روبیو که هیلاری کلینتون، از بخت‌های اصلی نامزدی در میان دمکرات‌ها را به «دروغگویی» متهم کرد.

او از رسانه‌های عمومی آمریکا نیز انتقاد کرده و آنها را متهم به تقابلی عمومی با محافظه‌کاران کرده است.

با وجود آنکه محور مناظره مسائل اقتصادی بود، اما قانونی‌ کردن مصرف ماریجوانا یا قوانین مربوط به استفاده از اسلحه هم در مناظره شب چهارشنبه مطرح شدند.

رسانه‌های آمریکایی و خبرگزاری‌ها می‌گویند انتقاداتی به شبکه سی‌ان‌بی‌سی به خاطر نحوه مطرح کردن سوالات و نیز برخی پرسش‌ها، مطرح شده است.

برآوردهای موسسه افکارسنجی «ریل‌کلیر‌پالتیکس» نشان می‌دهد که در حال حاضر ترامپ با ۲۶.۸ درصد، کارسون با ۲۲ درصد، روبیو با ۹ و بوش با ۷ درصد در جایگاه‌های اول تا چهارم محبوب‌ترین‌ها در میان جمهوری‌خواهان قرار دارند.

هیلاری کلینتون و برنی سندرس در صدر نامزدهای محبوب حزب دمکرات قرار دارند.

XS
SM
MD
LG