لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۵

سخنگوی وزارت ارشاد: فرضیه ربایش زائران مفقود ایرانی قوت گرفته‌ است


حسین نوش‌آبادی، معاون پارلمانی و سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
حسین نوش‌آبادی، معاون پارلمانی و سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، از تقویت «فرضیه ربایش زائران مفقود ایرانی و انتقال آنها به خارج از عربستان» خبر داد.

آقای نوش‌آبادی، تعدادی از مفقودشدگان را «جزء شخصیت‌های مطرح و اثرگذار» توصیف کرده است.

به گفته حسین نوش‌آبادی، «با وجود تلاش‌هایی که هم از مجاری دیپلماتیک صورت گرفته و هم از طرف سازمان حج و زیارت، تا امروز وضعیت ۳۶ مفقود ایرانی حادثه منا روشن نیست و ابهامات فراوانی درباره آنها به وجود آمده است».

او در عین‌ حال تصریح کرد که «دولت عربستان این فرضیه‌ها را مردود می‌داند و موضوع ربایش و بازداشت را تاکنون نپذیرفته است».

در حادثه منا در عربستان سعودی که روز دوم مهرماه گذشته رخ داد، ۴۶۵ ایرانی بر اثر ازدحام به وجود آمده کشته شدند، اما هنوز از سرنوشت ۳۶ تن از زائران ایرانی خبری در دست نیست.

در میان مفقودشدگان ایرانی حادثه منا، از غضنفر رکن‌آبادی، سفیر پیشین ایران در لبنان، و علی‌اصغر فولادگر، معاون سرلشگر رحیم صفوی، نیز نام برده‌ می‌شود.

سخنگو و معاون پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگوی خود با خبرگزاری مهر تأکید کرد که در میان ۳۶ مفقود حادثه منا به‌ جز تعدادی از زائران عادی، «چهره‌های سیاسی، دیپلماتیک و مسئولان حج حضور دارند».

پیش‌ از این علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، نیز «فرضیه ربایش غضنفر رکن‌آبادی» در جریان حادثه منا را به‌ عنوان «فرضیه‌ای امنیتی» قابل‌ پیگیری دانسته بود.

به گفته آقای بروجردی، غضنفر رکن‌آبادی «در جریان حادثه منا در حالی‌ که زنده بوده توسط آمبولانس عربستانی به بیمارستان منتقل‌شده اما بعد از آن خبر موثقی از وضعیت او وجود ندارد».

علاءالدین بروجردی در همان گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت تأکید کرده بود: «تا زمانی که دولت عربستان نتواند فرضیه مرگ رکن‌آبادی را ثابت کند، ربایش او، به‌عنوان فرضیه امنیتی قویاً قابل‌پیگیری است.»

همزمان علی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی سازمان حج و زیارت، از احتمال دفن شدن زائران مفقود ایرانی در حادثه منا در خاک عربستان خبر داده بود.

حسین نوش‌آبادی، معاون پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با مهر گفته است: «اگر این زائران ربوده‌ شده باشند، نشانه ضعف سیستم اطلاعاتی و امنیتی عربستان یا همکاری آنها با سرویس‌های خارجی است.»

این مقام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال بی‌اطلاع بودن مقام‌های عربستان سعودی از ورود یک سرویس اطلاعاتی خارجی به این کشور را «بعید» دانسته است.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، از جمله آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، پس از حادثه منا از عملکرد مسئولان برگزاری مراسم حج در عربستان سعودی بارها انتقاد و گلایه کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG