لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۴

کاخ سفید: از گزارش‌ها درباره بازداشت یک ایرانی آمریکایی دیگر مطلع هستیم


جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید،
جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید،

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، روز جمعه هشتم آبان، گفته که واشینگتن از گزارش‌ها درباره بازداشت یک ایرانی- آمریکایی دیگر در ایران مطلع است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای ارنست که در یک کنفرانس خبری صحبت می‌کرد، گفت است: «(باراک اوباما) رییس جمهوری آمریکا برای آزادی آمریکایی‌هایی که به طور ناعادلانه در ایران بازداشت شده‌اند، الویت قائل است».

سخنگوی کاخ سفید نامی از این فرد بازداشت شده نبرده است، اما طی روز‌های اخیر گزارش‌هایی در خصوص بازداشت سیامک نمازی، مدیر ایرانی-آمریکایی بخش برنامه‌ریزی‌های استراتژیک کمپانی نفتی کرسنت منتشر شده است.

پیش‌تر منابع مطلع در گفت‌وگو با رادیوفردا خبر بازداشت سیامک نمازی در تهران را تایید کردند.

در همین حال، شورای ملی ایرانیان آمریکا، (نایاک)، در بیانیه‌ای از گزارش‌ها در خصوص بازداشت سیامک نمازی ابراز نگرانی کرده است.

نایاک در بیانیه خود تصریح کرده است: برخی وب سایت‌ها پیشتر ادعا کرده بودند که آقای نمازی و خانواده وی نقش راهبردی در شورای ملی ایرانیان آمریکا دارند. اما به رغم اینکه آقای نمازی اعضای نایاک را می‌شناسد، او و خانواده‌اش هیچ گونه نقشی در رهبری این نهاد نداشته و ندارند.

این بیانیه همچنین به مقاله آقای نمازی در خصوص پیامدهای تحریم‌های اقتصادی بر واردت داروی ایران برای موسسه ودرو ویلسون در واشینگتن اشاره کرده است.

در همین حال، خبرگزاری رویترز به نقل از منبعی که هویتش فاش نشده، گزارش داده است که سیامک نمازی، در نیمه‌های ماه اکتبر توسط اطلاعات سپاه در ایران بازداشت شد و در انفرادی زندان اوین است.

طبق این گزارش، سیامک نمازی در ماه ژوئیه (مرداد-شهریور) گذشته برای دیدار با خانواده‌اش از دبی به ایران رفت، اما ممنوع الخروج شد و پس از بازجویی‌های مکرر، سرانجام در نیمه اکتبر بازداشت شد.

سیامک نمازی چهارمین شهروند ایرانی-آمریکایی محسوب می‌شود که در ایران زندانی شده است.

سعید عابدینی، امیر حکمتی و جیسون رضاییان سه ایرانی- آمریکایی تحت بازداشت در ایران هستند. گزارش‌ها حاکی است که رابرت لوینسون، شهروند دیگر آمریکا، نیز در ایران ناپدید شده است.

XS
SM
MD
LG