لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۶

آمریکا نیروهای ویژه برای کمک مستشاری به سوریه اعزام می‌کند


سخنگوی کاخ سفید روز جمعه هشتم آبان از طرح اعزام نیروهای ویژه ارتش آمریکا به شمال سوریه برای نبرد با گروه «خلافت اسلامی» خبر داد.

جاش ارنست به خبرنگاران گفت که باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، دستور اعزام گروهی کمتر از ۵۰ را برای کمک به ائتلاف ضد حکومت اسلامی و به منظور هماهنگی با نیروهای محلی جنگجو صادر کرده است.

خبر اعزام نیروهای ویژه آمریکا به سوریه همزمان با برگزاری جلسات گفت‌وگو بین نمایندگان ۱۹ کشور و سازمان در مورد بحران سوریه اعلام می‌شود. ایران یکی از متحدان اصلی رژیم بشار اسد برای اولین بار در این جلسات شرکت می‌کند.

مقامات آمریکایی گفتند نفرات نیروهای ویژه ارتش این کشور با گروه‌های شورشی میانه‌رو در نبرد علیه گروه «خلافت اسلامی» همکاری خواهند کرد. دولت آمریکا از تابستان سال گذشته حملات هوایی به مواضع این گروه را آغاز کرد.

دخالت نظامی روسیه که حملات هوایی به گروه‌های مخالف بشار اسد را از یک ماه پیش آغاز کرد، استراتژی آمریکا و متحدانش برای برکنار کردن بشار اسد را زیر سئوال برده است. آمریکا و متحدانش می‌گویند ادامه حکومت بشار اسد مبارزه با گروه‌های تروریستی تندرو را دشوار‌تر می‌کند.

آمریکا در گذشته نیز از نیروهای ویژه در سوریه استفاده کرده است ولی تاکنون این واحد‌ها در سوریه مستقر نبوده‌اند.

مهم‌ترین متحد آمریکا در شمال سوریه نیروهای مسلح کرد هستند که طی سال گذشته با حمایت هوایی آمریکا مناطق وسیعی از قلمرو گروه «خلافت اسلامی» در جوار مرز با ترکیه را تصرف کرده‌اند. دولت آمریکا سعی کرده که حمایت نظامی از نیروهای کرد را چندان علنی نکند چون دولت ترکیه، یکی دیگر از متحدان آمریکا، با کردهای سوریه دشمنی دارد.

اعزام نیروهای ویژه بخشی از مجموعه اقدامات گسترده آمریکا برای تشدید نبرد علیه گروه «خلافت اسلامی» است.

قرار است هواپیماهای بیشتری برای افزایش حملات هوایی به منطقه اعزام شود و آمریکا برای تشکیل یک نیروی ضربت برای نبرد با پیکارجویان «خلافت اسلامی» با مقامات عراقی در حال گفت‌وگو است.

مقامات آمریکایی می‌گویند سیاست این کشور در قبال بحران سوریه دو بازو دارد: یکی افزایش کمک به شورشیان میانه‌رو سوری برای مبارزه با گروه «خلافت اسلامی» است و بازوی دیگر ادامه اقدامات دیپلماتیک در راستای برکنار کردن رژیم بشار اسد است.

حکومت ایران، یکی از حامیان اصلی رژیم بشار اسد، به خاطر عدم پذیرش قطعنامه سازمان ملل متحد در مورد روند انتقال قدرت در سوریه طی چهار سال گذشته به مذاکرات در مورد بحران سوریه دعوت نمی‌شد.

اما به نظر می‌رسد حکومت ایران تا حدی مواضع خود را تغییر داده و این زمینه نوعی از توافق با کشورهای غربی را فراهم می‌کند. در عین حال غرب و متحدان منطقه‌ای آن دریافته‌اند تا زمانی‌که حکومت روسیه از بشار اسد حمایت می‌کند برکنار کردن رژیم سوریه با توسل به قدرت نظامی ناممکن است.

رسانه‌های ایرانی روز جمعه از قول امیر عبدالهیان معاون وزیر خارجه و یکی از اعضای هیات نمایندگی ایران در گفتگوهای سوریه گفتند: «ایران بر حفظ بشار اسد در قدرت برای همیشه اصراری ندارد».

خبرگزاری رویترز از قول یک مقام ارشد خاورمیانه که با موضع گیری‌های ایران آشناست می‌نویسد تغییر موضع ایران ممکن است در ‌‌نهایت به پایان حمایت این کشور از رژیم بشار اسد منجر شود.

این مقام افزود: «هدف از مذاکره رسیدن به نوعی توافق است و حکومت ایران با پذیرش اینکه رژیم بشار اسد تا شش ماه دیگر در قدرت بماند آماده توافق است. در ‌‌نهایت تصمیم گیری در مورد آینده سوریه به عهده مردم این کشور خواهد بود».

اما مخالفان بشار اسد می‌گویند این موضع گیری ایران نشان دهنده امتیازدهی آن کشور نیست چون حتی با برگزاری یک انتخابات جدید بشار اسد ممکن است در قدرت باقی بماند. حکومت سوریه سال گذشته انتخاباتی برگزار کرد که در آن بشار اسد به راحتی پیروز شد.

با این همه تعهد ایران به یک زمانبندی مشخص برای دوره انتقالی در سوریه عامل مهمی است و در شرایطی که موقعیت حکومت بشار اسد تحت تاثیر دخالت نظامی روسیه تقویت شده می‌تواند زمینه را برای اقدامات دیپلماتیک در آینده فراهم کند.

یک مقام ارشد آمریکایی گفت دور دیگری از مذاکرات در مورد بحران سوریه ممکن است هفته آینده برگزار شود.

XS
SM
MD
LG