لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۱

وزیر خارجه بحرین: خطر ایران کمتر از داعش نیست


شیخ خالد بن حمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین
شیخ خالد بن حمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین

وزیر خارجه بحرین شنبه نهم آبان در یک همایش امنیتی در منامه، در تازه‌ترین موضع‌گیری علیه آنچه که «دخالت‌های ایران» در منطقه می‌نامد، مدعی شد که «ایران مانند داعش» کشورش و دیگر کشورهای عربی را «تهدید» می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شیخ خالد بن حمد آل خلیفه افزود، «حمایت ایران از خرابکاری در کشورهای عربی کمتر از خطرات پیکارجویان جهادگرای حکومت اسلامی (داعش) نیست».

وزیر خارجه بحرین در مورد این اظهارات خود توضیح بیشتری نداد.

حکومت سنی‌مذهب بحرین، ایران را به تلاش برای نفوذ در این کشور از طریق حمایت از اکثریت شیعه‌مذهب بحرین می‌کند.

در این ارتباط، بحرین چندی پیش خبر داد که از تهران به اتهام دخالت در امور داخلی‌اش به سازمان ملل متحد شکایت کرده است؛ اتهامی که ایران بارها آن را رد کرده‌است.

تنش‌ها میان دو کشور ازجمله باعث اخراج کاردار ایران از منامه و فراخواندن سفیر بحرین از تهران شده‌است.

تنش میان ایران و عربستان در نشست وین

گفت‌وگوهای صلح سوریه روز جمعه با حضور نمایندگان ارشد ۱۷ کشور و سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در وین برگزار شد.

ایران، ترکیه، ایتالیا، بریتانیا، لبنان، اردن، روسیه، عربستان سعودی، عراق، مصر، آلمان، قطر، فرانسه، امارات متحده عربی، عمان و ایالات متحده آمریکا در غیاب نمایندگان حکومت سوریه و اپوزیسیون این کشور گفت‌وگوها را پیش بردند.

روزنامه نیویورک تایمز شنبه گزارش داده‌است که وزیران امور خارجه ایران و سعودی در نشست وین مسائلی را که باعث تنش شد، عنوان کردند و بخش بزرگی از نشست حدوداً هشت ساعته به مجادله‌های ظریف - الجبیر سپری شد.

در این میان، عادل الجبیر، وزیر خارجه سعودی، در سخنان روز شنبه خود این «امیدواری» سعودی را تکرار کرد که «ایران از پول‌های آزاد شده از رفع تحریم‌ها، برای توسعه اقتصاد خود استفاده کند نه در راستای سیاست‌های تهاجمی».

یک روز پس از نشست وین درباره سرنوشت سوریه، نیویورک تایمز نیز نوشته‌است که زمان زیادی از این نشست به مجادله‌های وزیران خارجه ایران و عربستان سپری شد، و همزمان، ظریف و الجبیر در بازگشت به کشورهایشان بر مواضع دولت‌های خود در مورد سوریه پافشاری کردند.

به گزارش رویترز، عادل الجبیر، وزیر امور خارجه سعودی، شنبه نهم آبان پس از مشارکت در نشست روز جمعه وین گفت، رفتن بشار اسد، «چه با شکست دادن از راه جنگ چه با راهکار سیاسی، باید بخشی از راهکار سوریه باشد».

الجبیر شنبه در مصاحبه با تلویزیون اسکای عربی گفت که او «به صراحت دیدگاه کشورش را در نشست وین بیان کرده» که «اسد جایی در آینده سوریه ندارد» و «روسیه و ایران باید با کنارگذاشتن اسد و تاریخ آن موافقت کنند».

هرچند نتیجه مشخصی از نشست روز جمعه وین با مشارکت وزیران امور خارجه ۱۷ کشور و رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا حاصل نشد، اما قرار است این مذاکرات هفته آینده نیز در پایتخت اتریش ادامه یابد.

برای نخستین بار در جنگ حدوداً پنج ساله سوریه بود که از ایران نیز در مذاکرات برای آینده سوریه دعوت شده بود.

در این میان، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز که شنبه به تهران بازگشت، مذاکرات وین را «بسیار صریح و جدی» نامید و گفت، بیانیه پایانی نشست وین «با تلاش ایران تعدیل شد».

به گزارش رسانه‌های ایران، ظریف بیانیه پایانی نشست وین را «نسبتاً معتدل» نامید و گفت «دیدگاه‌های افراطی مطرح شده از سوی برخی از کشورها را ندارد... و نکات مهمی در آن آمده‌است».

پیش از صدور بیانیه ۹ بندی درباره آینده سوریه، وزیران امور خارجه ایران و آمریکا سه بار با یکدیگر دیدارهای دو جانبه داشتند.

به گفته ظریف، ایران در نشست وین تأکید کرد که «ما اینجا گرد هم نیامده‌ایم که تصمیم بگیریم چه کسی مسئولیت سوریه را داشته باشد و چه کسی نداشته باشد... اما یک گروهی در این جمع از اول مبنای کار سیاسی خود را بر آن گذاشت که آقای اسد نباید باشد، و ما هم گفتیم که این تصمیمی است که مردم سوریه باید بگیرند، و این اختلاف نظر بین ما و آن گروه باقی است».

حسین امیرعبداللهیان، معاون ظریف در امور اعراب و خاورمیانه، جمعه در وین گفت، ظریف موضوع کنار رفتن اسد را در نشست وین منتفی کرد.

آقای امیرعبداللهیان پنجشنبه نیز گفته بود، «عبور از اسد، ممنوع است» اما رویترز در این روز نوشته بود، نشانه‌هایی از آمادگی ایران برای عبور از اسد دیده می‌شود.

عربستان و ترکیه در صدر کشورهایی هستند که قاطعانه خواهان سوریه بدون اسد هستند اما روسیه و ایران عملاً در صف حامیان اسد باقی‌مانده‌اند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، نیز که کشورش یکشنبه دهم آبان انتخابات سراسری را برگزار می‌کند، در آخرین سخنرانی‌ها به نفع حزب حاکم این کشور، گفت «تا آخر مقابل اسد می‌ایستیم و خلاف نظر ایران را داریم».

روسیه و آلمان از مدتی پیش گفته‌اند که اسد می‌تواند در دوران گذار سوریه نقش داشته باشد تا حکومت به افراد دیگری منتقل شود.

اسد و ایران، عربستان و برخی دیگر از امیرنشین‌های سنی را متهم می‌کنند که حامی گروه‌هایی هستند که در سوریه در برابر حکومت دمشق می‌جنگند.

XS
SM
MD
LG