لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۴

توقف واردات کالاهای مصرفی از آمریکا «در بخشنامه‌ای اجرایی می‌شود»


محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت ایران، می‌گوید که پس از نامه آیت‌الله خامنه‌ای در مورد الزامات اجرای برجام، توقف واردات کالاهای مصرفی از آمریکا «در بخشنامه‌ای اجرایی می‌شود».

رهبر ایران ۲۹ مهرماه امسال در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی، رئیس‌جمهور، ضمن یادآوری نظرات و الزامات خود برای اجرای توافق هسته‌ای، از جمله بر «پیگیری همه‌جانبه اقتصاد مقاومتی»، و «تقویت تولید ملی» تأکید کرده بود و خواستار آن شده بود که «وضعیت پس از برداشته شدن تحریم‌ها، به واردات بی‌رویه نینجامد».

آقای خامنه‌ای در ادامه تأکید کرده بود که در دوران پساتحریم، «بخصوص از وارد کردن هرگونه مواد مصرفی از آمریکا جداً پرهیز شود».

اکنون خبرگزاری‌ها به نقل از وزیر صنعت، معدن و تجارت، نوشته‌اند که وزارتخانه متبوعش، الزامات مرتبط با «تولید ملی، توانمندسازی، اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از واردات کالاهای مصرفی آمریکایی» را در بخشنامه‌ای اجرایی می‌کند.

پیش از اظهار نظر آقای نعمت‌زاده، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، روز سه‌شنبه پنجم آبان، گفته بود که «اقلام ممنوع‌الورود در قانون صادرات و واردات مشخص است و تنها کشوری که اجازه واردات از آن نداشتیم، رژیم اشغالگر بود و درباره کالاهای آمریکایی ممنوعیت قانونی نداشتیم».

وی با اشاره به خواسته آیت‌الله خامنه‌ای برای وارد نشدن کالاهای مصرفی از از آمریکا، اضافه کرده بود که بخشی از اقلام وارداتی از آمریکا، «واردات تکنولوژیکی» است که به گفته وی «می‌تواند انجام شود».

پس از آن روز جمعه خبرگزاری ایسنا در گزارشی به میزان صادرات به آمریکا و واردات از این کشور پرداخت و نوشت که در شش ماه نخست سال جاری آمریکا در مقابل ۳۷ میلیون دلار کالایی که به ایران فروخته، ۴۱۸ هزار دلار کالای ایرانی وارد کرده است.

از مواد غذایی تا فرآورده‌های آرایشی

بر اساس گزارش ایسنا از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳ ایران از ایالات متحده به ترتیب به میزان ۱۰۰ میلیون دلار، ۱۳۲ میلیون دلار، ۱۳۲ میلیون دلار و ۱۵۴ میلیون دلار کالا خریداری کرده است.

ایسنا می‌نویسد لیست کالاهایی که از آمریکا به ایران صادر شده در سال‌های مختلف کمی متفاوت است، . اگرچه بخش عمده‌ای از واردات ایران از این کشور مربوط به «کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای مورد نیاز برای بخش‌های مختلف صنعت، پزشکی، کشاورزی، دامپروری و معدن» می‌شود اما کالاهای مصرفی نیز از این کشور به ایران وارد می‌شوند.

به گزارش ایسنا، در سال ۱۳۹۱ کالاهای مصرفی آمریکایی وارداتی شامل کره، ماهی قزل‌آلا، آب آناناس، مکمل‌های غذایی و دارویی برای انسان، فروآرده‌های آرایشی برای لب، چشم و ناخن، پودرهای آرایشی، شامپو، میخ، جت‌اسکی، چرخ و فلک، و تاب و سیرک سیار و فرچه‌های آرایشی بوده است.

در سال ۱۳۹۳ اما ایران از آمریکا کالاهایی مانند گاو شیری، کره، برنج، روغن‌های خوراکی مختلف، مکمل‌های غذایی و دارویی، عطر، لوازم آرایش و پودرهای آرایشی و فراورده‌های زیبایی، شامپو، نخ دندان، میخ، ابزار مانیکور و پدیکور، یخچال، فریزر، کامپیوتر، تبلت، صفحه کلید، لامپ و مسواک خریداری کرده است.

البته این روند واردات کالاهای مصرفی در نیمه نخست امسال کمی تغییر کرده و در فهرست کالاهای وارداتی به ایران، تنها مکمل‌های غذایی، فراورده‌های آرایشی، خمیربازی، لوله و شلنگ، تبلت، کامپیوتر، جت‌اسکی، تردمیل و برخی ادوات ورزشی دیگر توجه را جلب می‌کند.

XS
SM
MD
LG