لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۹

کری: اعزام نیروهای ویژه آمریکایی به سوریه برای مقابله با داعش است


 جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا،
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا،

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، گفته است، نیروهای ویژه آمریکایی که به سوریه اعزام می‌شوند، تنها با گروه موسوم به حکومت اسلامی (داعش) خواهند جنگید.

به گزارش آسوشیتدپرس، وزیر خارجه امریکا که به همراه وزیر امور خارجه قرقیزستان در یک کنفرانس خبری صحبت می‌کرد،گفته است، گروه حکومت اسلامی تهدیدی برای همه کشور‌ها است و می‌بایست این گروه نابود شود.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، دستور اعزام ۵۰ نیروی ویژه را برای کمک به ائتلاف ضد گروه حکومت اسلامی و به منظور هماهنگی با نیروهای شورشی سوری صادر کرده است.

به گزارش رویترز، جان کری گفته است: «باراک اوباما، رییس جمهوری، تصمیم ساده، قاطع و بسیار قوی اتخاد کرد، رویکردی که با سیاست کلی وی مبنی بر اینکه می‌بایست داعش شکست داده و نابود شود، منطبق است.»

وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرده است: «این یک تصمیم برای ورود به جنگ داخلی سوریه نیست. این تصمیم بر بشار اسد متمرکز نیست، بلکه منحصرا بر داعش متمرکزاست و توانایی ما را برای ضربه سریع به داعش افزایش می‌دهد.»

آقای کری در پاسخ به این پرسش که آیا آمریکا نیروی بیشتر به سوریه اعزام می‌کند، گفته است: «من نمی‌توانم آینده اکنون پیش بینی کنم که آینده چه روی خواهد با توجه به سیاست ما برای نابودی داعش و مبارزه با این شر. اما از این تصمیم رییس جمهوری به طور کامل دفاع و حمایت می‌کنم.»

آمریکا از سال گذشته و به دنبال پیشروی سریع گروه حکومت اسلامی در غرب عراق، به همراه ائتلاف بین المللی اقدام به حملات هوایی علیه گروه حکومت اسلامی کرده است.

این در حالی است که برخی از جمهوریخواهان در کنگره آمریکا منتقد این رویکرود رییس جمهوری آمریکا بودند و خواستار کمک بیشتر برای سرنگونی حکومت بشار اسد هستند.

در همین حال، روسیه از بیش از یک ماه پیش حملات هوایی خود به مواضع گروه‌های مخالف بشار اسد را آغاز کرده است و ایران دیگر متحد رییس جمهوری سوریه میزان نیروهای خود در این کشور را افزایش داده است.

به گزارش رویترز، دخالت نظامی روسیه در سوریه، استراتژی آمریکا و متحدانش برای سرنگونی بشار اسد به چالش کشیده است. آمریکا و متحدانش می‌گویند ادامه حکومت بشار اسد، مبارزه با گروه‌های تروریستی تندرو را دشوار‌تر می‌کند.

مهم‌ترین متحد آمریکا در شمال سوریه نیروهای مسلح کرد هستند که طی سال گذشته با حمایت هوایی آمریکا مناطق وسیعی از قلمرو گروه «خلافت اسلامی» در جوار مرز با ترکیه را تصرف کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG