لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۸

احتمال برگزاری مذاکرات صلح یمن «تا دو هفته دیگر»


هشت ماه پس از آغاز جنگ داخلی در یمن، نماینده ویژه سازمان ملل در امور این کشور از احتمال برگزاری مذاکرات صلح میان طرف های درگیر تا دو هفته دیگر، خبر داده است.

وزیر خارجه عربستان سعودی هم روز شنبه گفته بود که به نظر این کشور جنگ در یمن به «مرحله پایانی»رسیده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اسماعیل اولد شیخ احمد، نماینده سازمان ملل روز یکشنبه دهم آبان در بحرین به خبرگزاری‌ها گفت که انتظار دارد مذاکرات حداقل تا ۱۵ نوامبر، دو هفته دیگر، آغاز شود و تاریخ دقیق آن به زودی اعلام می‌شود.

براساس این گزارش همه طرف‌های درگیر در یمن به طور علنی با اجرای قطعنامه ۲۲۱۶ سازمان ملل موافقت کرده اند.

این قطعنامه که اردن آن را ارائه داده بود و در فروردین ماه امسال در شورای امنیت سازمان ملل با ۱۴ رأی موافق و رأی ممتنع روسیه تصویب شد، از شبه نظامیان شیعه حوثی و نیروی متحدش که هوادار علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری سابق یمن هستند، خواسته است از شهرهای بزرگ زیر تصرف خود خارج شوند و سلاح‌های به دست آورده از نیروهای دولت عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور در تبعید یمن را تحویل دهند.

این قطعنامه همچنین ارسال هرگونه سلاح برای حوثی‌ها را منع کرده و نام عبدالملک حوثی، رهبر این گروه را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

در پی خودداری حوثی‌ها از قبول آن قطعنامه و ادامه جنگ، عربستان سعودی با استناد به آن، راه‌های ووردی به بنادر یمن را مسدود کرد و نیروی ائتلاف به رهبری این کشور دست به حملات هوایی به مواضع حوثی‌ها زد.

در این قطعنامه عبدربه منصور هادی، همچنان به عنوان رئیس‌جمهوری قانونی یمن شناخته می‌شود.

شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران هستند اگرچه ایران ارسال سلاح برای آنها را تکذیب می‌کند و گفته است که تنها کمک‌های بشردوستانه برای مردم یمن فرستاده است. ایران همچنین می‌گوید خواستار گفتگوهای صلح میان یمنی‌ها بدون مداخله خارجی است.

اما رئیس‌جمهور یمن، عربستان سعودی و بحرین بارها ایران را به ارسال غیرقانونی سلاح برای حوثی‌ها متهم کرده‌اند.

خبر احتمال برگزاری مذاکرات صلح میان طرف‌های درگیر در یمن تا دو هفته دیگر در حالی است که عبدربه منصور هادی و ائتلاف به رهبری عربستان تاکنون، آغاز چنین مذاکراتی را به خروج شبه نظامیان حوثی از شهرهای زیر کنترل خود مشروط کرده بودند اما حوثی‌ها و علی عبدالله صالح خواستار شروع مذاکرات برای گفتگو درباره سازوکار اجرای قطعنامه ۲۲۱۶ بوده‌اند.

اسماعیل اولد شیخ احمد، نماینده ویژه سازمان ملل روز یکشنبه به خبرگزاری رویترز گفت که هیئتی از سوی سازمان ملل هم اکنون در ریاض است و پیش از آن هم در مسقط، پایتخت عمان، با رهبران حوثی گفتگو گرده است.

او موضوع گفتگوها را تعیین دقیق زمان و مکان مذاکرات و مسائل مطرح شده در قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرده است.

او همچنین گفته است که بیانیه روز جمعه یکی از رهبران ارشد حوثی که تلاش‌ها برای یافتن راه حلی سیاسی بر ای بحران یمن را ناموفق خوانده بود، «بیانگر موضع رسمی این گروه نیست».

یک روز پیش از آن، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان، روز شنبه، در کنفرانس امنیتی منامه گفته بود که به اعتقاد این کشور جنگ یمن به «به مرحله پایانی» رسیده است.

چند روز پیش از آن هم فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا پس از دیدار با ملک سلمان پادشاه عربستان و دیگر مقام های این کشور در ریاض به خبرگزاری ها گفته بود که عملیات نظامی عربستان سعودی و متحدانش در یمن به پایان خود نزدیک است و مذاکرات سیاسی به جای آن در دستور کار قرار خواهد گرفت.

شبه نظامیان شیعه حوثی در حالی با مذاکرات صلح موافقت کرده اند که همچنان بخش بزرگی از مناطق کوهستانی غرب و صنعا، پایتخت را در کنترل دارند ولی ناچار شدند زیر حملات هوایی نیروی ائتلاف به رهبری عربستان در خردادماه گذشته از بندر عدن و مناطق اطراف آن در جنوب عقب نشینی کنند.

نماینده ویژه سازمان ملل در مورد خروج حوثی ها از صنعا پیش از آغاز مذاکرات گفته است که فقط می‌تواند آنچه را که به او گفته شده بیان کند و نمی‌تواند از جانب نیروی ائتلاف حرفی برند اما تصور نمی‌کند «کسی قصد ورود به صنعا را داشته باشد، و همه ترجیح می‌دهند راه حلی سیاسی پیدا شود».

XS
SM
MD
LG