لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۹

اجرای برجام با کاهش شمار سانتریفیوژها در نطنز آغاز شد


بخشی از تأسیسات سانتریفیوژهای نطنز
بخشی از تأسیسات سانتریفیوژهای نطنز

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، روز دوشنبه ۱۱ آبان در گفت‌وگو با خبرگزاری کیودوی ژاپن از جمله گفت ایران اجرای برجام را با کاهش شماری از سانتریفیوژهای غنی‌سازی اورانیوم آغاز کرده‌است.

خبرگزاری ایسنا نیز به نقل از علی‌اکبر صالحی نوشت که کاستن شمار سانتریفیوژها از تأسیسات هسته‌ای نطنز آغاز شده‌است.

همزمان با انتشار این خبر، ۲۰ نماینده مجلس در تذکری به رئیس‌جمهوری خواستار توقف دستور جمع‌آوری سانتریفیوژهای نطنز و فردو شدند.

خبرگزاری فارس روز دوشنبه به نقل از متن تذکر این نمایندگان نوشت که در دو روز گذشته چند پیمانکار برای جمع‌آوری سانتریفیوژهای فردو وارد این محوطه شده‌اند و با آغاز به جمع‌آوری زیرساخت‌های این محوطه گفته‌اند که جمع‌آوری سانتریفیوژها دو هفته زمان می‌برد.

به نوشته فارس نمایندگان در تذکر خود به رئیس جمهوری «این اقدام تعجیلی را تهدید منافع ملی» خوانده‌اند.

این بیست نماینده در تذکر خود دلیل مخالفت‌شان را «عملی نشدن بند یک شروط نه‌گانه» رهبر جمهوری اسلامی در دادن تضمین کافی و عدم دریافت نامه رسمی از رئیس جمهور آمریکا و اتحادیه اروپا مبنی بر لغو تحریم‌ها اعلام کرده‌اند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:18 0:00
لینک مستقیم

همزمان و به گزارش ایسنا عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه، هم می‌گوید روند اجرایی شدن برجام آغاز شده‌است و تلاش بر این است تا با در نظر گرفتن الزامات مورد تاکید رهبر جمهوری اسلامی ظرف مدت دو ماه آینده به مرحله اجرایی کامل برسد.

خبرگزاری ایرنا هم روز دوشنبه به نقل از وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی نوشت، که ایران بر پایه توجه به، به گفته آقای ظریف، «عزت، مصالح کشور و نظام و تحقق دستورات» رهبر جمهوری اسلامی، برجام را اجرا خواهد کرد.

در چارچوب توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای ۱+۵ و بر پایه برنامه جامع مشترک طرف‌های توافق، ایران از جمله به کاستن شمار سانتریفیوژها و پایین آوردن حجم و درجه غنی‌سازی اورانیوم متعهد شده‌است.

در مقابل کشورهای ۱+۵ هم متعهد شده‌اند همزمان با عمل کردن ایران به تعهدات خود در چارچوب برجام، تحریم‌های اقتصادی، مالی و بانکی علیه ایران را گام به گام تعلیق و در مواردی لغو کنند.

گروه‌هایی در جمهوری اسلامی که از خود با نام «دلواپسان» یاد می‌کنند، اجرای برجام را تضعیف توان هسته‌ای جمهوری اسلامی می‌دانند و مخالف توافق هسته‌ای حاضر با کشورهای ۱+۵ هستند.

XS
SM
MD
LG