لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۸

ایران برای احیای تولید نفت خود به «سال‌ها زمان» نیاز دارد


در حالی که ایران از احیای تولید نفت خود طی شش ماه خبر داده، ارزیابی «شرکت سرمایه نفت عرب» بر این است که ایران سال‌ها زمان برای رسیدن به این هدف نیاز دارد.

این شرکت وابسته به سازمان کشورهای عرب صادرکننده نفت می‌گوید که ایران تا پایان سال آینده میلادی تنها روزانه ۴۰۰ هزار بشکه به تولید نفت خود خواهد افزود و برای سال ۲۰۱۷ نیز انتظار می‌رود که رشد تولید نفت ایران تنها ۳۰۰ هزار بشکه در روز باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، برپایه این ارزیابی تا پایان سال ۲۰۱۷ تولید نفت ایران به ۳.۵ میلیون بشکه و صادرات نفت ایران به ۲ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

قبل از تحریم‌ها، ایران روزانه چهار میلیون بشکه تولید نفت و دو و نیم میلیون بشکه صادرات نفت داشت، اما هم اکنون این ارقام به ترتیب دو میلیون و ۸۰۰ هزار و یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز است.

گزارش شرکت سرمایه نفت عرب با «بلندپروازانه» خواندن اهداف اعلام شده ایران، می‌گوید که افزایش تولید نفت ایران به‌شدت به حضور شرکت‌های بین‌المللی و شرایط پیشنهادی ایران برای مشارکت این شرکت‌ها در پروژه‌های بزرگ تولید نفت وابسته است.

ایران اخیرا اعلام کرده است که نوع جدیدی از قراردادهای نفتی طراحی کرده که شرایط جذاب و بلند مدتی برای مشارکت شرکت‌های بین‌المللی در پروژه‌های ایران ارائه می‌کند. قرار است ماه جاری میلادی این قرارداد در تهران و سپس در لندن رونمایی شود.

ایران با ۱۵۸ میلیارد بشکه، چهارمین دارنده بزرگ ذخایر نفتی جهان است و با ۳۴ تریلیون متر مکعب ذخایر گازی نیز در مقام دوم قرار دارد.

مقام‌های ایرانی می‌گویند که برای ۵ سال آینده بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار پروژه نفت و گاز جهت واگذاری به شرکت‌های بین‌المللی تعریف کرده‌اند که هم شامل توسعه میادین می‌شود و هم شامل سرمایه‌گذاری و مدرن کردن تجهیزات موجود می‌شود.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران اعلام کرده است که به محض برداشته شدن تحریم‌ها، تولید نفت ایران ۵۰۰ هزار بشکه افزایش خواهد یافت و این رقم بعد از شش ماه به یک میلیون بشکه در روز خواهد رسید. انتظار می‌رود تحریم‌ها ایران در نیمه اول سال ۲۰۱۶ لغو شود.

با این حال گزارش شرکت سرمایه نفت عرب حاکی است که مشکلات متعدد فنی برای رسیدن این هدف وجود دارد و ایران بازگشت شرکت‌های بین‌المللی را آسان تصور کرده است.

این گزارش می‌افزاید که مقدمات مورد نیاز برای رسیدن به این هدف، قابل توجه است و مشکلات مالی و فنی پیش روی شرکت‌های بین‌المللی ممکن است که ثمره بازگشت آنها به ایران را تا یک دهه به تاخیر اندازد.


خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که اگر ایران بتواند زود‌تر از انتظار تولید نفت خود را به سطح قبل از تحریم‌ها برساند، امید‌ها به احیای قیمت نفت به باد خواهد رفت. این گزارش می‌افزاید که اگر ایران سریع بتواند تولید نفت خود را بالا بکشد، نفت مازاد بازار به شدت اوج خواهد گرفت و قیمت‌ها را پایین‌تر خواهد کشید.

هم اکنون قیمت نفت اوپک حدود ۴۴ دلار است، در حالی که در نیمه اول سال گذشته این رقم حدود ۱۰۸ دلار بود.

XS
SM
MD
LG