لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۵

گزارش بانک‌مرکزی؛ رکود در بازار مسکن همچنان ادامه دارد


در گزارش بانک مرکزی به افت دامنه‌دار تعداد دادوستدها و کاهش نسبی قیمت‌ها در بازار مسکن، اشاره شده است
در گزارش بانک مرکزی به افت دامنه‌دار تعداد دادوستدها و کاهش نسبی قیمت‌ها در بازار مسکن، اشاره شده است

نتایج گزارش بانک مرکزی ایران، نشان می‌دهد که در هفت ماه امسال، شمار دادوستدهای آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به بیش از ۸۴ هزار واحد رسیده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال، کاهشی ۱۸.۵ درصدی را تجربه کرده است.

بر اساس این گزارش، تعداد دادوستدهای آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در مهرماه امسال نیز به ۱۱ هزار و پانصد واحد رسید که در مقایسه با ماه مشابه پارسال، ۸.۲ درصد کاهش داشته است.

در هفت ماه سال ۹۴، متوسط قیمت هر مترمربع بنای مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران به سه میلیون و ۸۷۰ هزار تومان بالغ شد که نسبت به دوره مشابه پارسال، با کاهش یک درصدی مواجه شد.

همچنین متوسط قیمت هر مترمربع بنای مسکونی دادوستد شده در شهر تهران در مهرماه سال ۹۴، به سه میلیون و ۹۳۰ هزار تومان بالغ شد که در مقایسه با متوسط هر مترمربع زیربنای مسکونی دادوستد شده در مهرماه سال ۹۳، افزایشی ۰.۹ درصدی داشت.

متوسط قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی دادوستد شده در شهر تهران در مهرماه نسبت به ماه شهریور، نیز رشدی نیم درصدی را تجربه کرد.

تداوم کاهش دادوستدهای انجام‌شده در بازار مسکن شهر تهران و همچنین کاهش متوسط قیمت در هفت ماه نخست امسال، بیانگر تداوم رکود در این بازار است.

بر اساس نتایج این گزارش بانک مرکزی، که تحت عنوان گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در مهرماه سال ۹۴، منتشرشده، بیانگر آن است که در ماه مورد گزارش و از میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله‌شده معادل هفت میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به منطقه یک شهرداری تهران و کمترین آن با دو میلیون و ۸۰ هزار تومان، به منطقه ۱۸ شهرداری تهران تعلق داشته است.

توزیع تعداد دادوستدهای انجام‌شده برحسب مناطق مختلف شهر تهران در مهرماه امسال نیز نشان می‌دهد که همچون ماه‌های گذشته بیشترین دادوستدهای در محدوده منطقه ۵ شهرداری تهران صورت گرفته که سهمی ۱۳.۲ درصدی از کل معاملات مسکن در شهر تهران بوده است.

مناطق چهار، دو و ۱۰ در رتبه‌های بعدی تعداد دادوستدها ایستاده‌اند.

در این گزارش با اشاره به افت دامنه‌دار تعداد دادوستدها و کاهش نسبی قیمت‌ها در بازار مسکن، تأکید شده است که قیمت‌ها در این بازار، به کف قیمتی خود نزدیک شده است و بهترین فرصت برای ورود خریداران مصرفی به بازار مسکن به شمار می‌آید.

در این گزارش، کارشناسان بانک مرکزی همچنین به مشخص شدن نتایج مذاکرات هسته‌ای به‌عنوان عاملی برای «کاهش نا اطمینانی‌های متصور در فضای اقتصاد کلان»، معرفی‌شده است.

در پایان این گزارش، ابراز امیدواری شده است که با «تصمیمات اتخاذشده اخیر در شورای پول و اعتبار در کمک به تسهیل اعتباری بخش مسکن و ارتقای خرید مسکن خانوارها، بهبود معاملات بازار مسکن در فصل‌های آتی، دور از انتظار نباشد.»

این ابراز امیدواری در حالی است که از زمان اتخاذ این تصمیمات تاکنون تحرک خاصی ر بازار مسکن شهر تهران رخ نداده است.

XS
SM
MD
LG