لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۳

واعظی: تلگرام در صورت رعایت خطوط قرمز مسدود نمی‌شود


وزیر ارتباطات ایران می‌گوید که شبکه پیام‌رسان تلگرام در صورت رعایت «خطوط قرمز» مانعی برای فعالیت در ایران نخواهد داشت. محمود واعظی این موضوع را در یادداشتی در صفحه شخصی خود در سایت کلوب که یک شبکه اجتماعی داخلی است بیان کرده است.

خبرگزاری مهر روز شنبه ۱۶ آبان با انتشار سخنان آقای واعظی همچنین به نقل از او نوشته است که سیاست دولت یازدهم، «اجرای قانون دسترسی آزاد به اطلاعات» است.

یادداشت آقای واعظی در شبکه اجتماعی کلوب، پس از آن منتشر می‌شود که هفته گذشته مدیر تلگرام با انتشار بیانیه‌ای در این شبکه پیام‌رسان، از گفته‌هایش مبنی بر مسدود شدن این شبکه در ایران عذرخواهی کرد و تأیید کرد که فعالیت تلگرام در ایران ادامه دارد.

پاول دوروف، در این بیانیه به گفته‌های مقام‌های ایرانی اشاره کرد که مسدود شدن و فیلترینگ این شبکه پیام‌رسان را رد کرده بودند، و افزود که در صورت صحت ادعاهای مقام‌های جمهوری اسلامی، او بابت اظهارات قبلی‌اش عذرخواهی می‌کند.

موسس و مدیر این پیام رسان در اواخر مهرماه گفته بود که دولت ایران به علت آنکه تلگرام حاضر نشده بود ابزار جاسوسی از کاربران آن را در اختیار جمهوری اسلامی بگذارد، این پیام رسان را مسدود کرده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران این اظهارات را تکذیب کرد و گفت که دلیل اختلالات پیش آمده در کار تلگرام در ایران در آن هنگام، اختلال در اینترنت ایران بوده است.

پس از آن پاول دورف نیز در کانال تلگرام خود نوشته که دولت جمهوری اسلامی، درخواست ابزار جاسوسی از این پیام رسان را تکذیب کرده و به او گفته که درخواستی که در این رابطه به دستش رسیده، «قلابی» بوده و «هیچ مقام ارشدی آن را تأیید نکرده است».

احتمال مسدود کردن تلگرام از جمله خبرهایی بود که در روزهای اخیر در خبرگزاری‌های داخلی بازتاب داشت و از جمله فرمانده نیروی انتظامی روز دوشنبه چهارم آبان، گفته بود که «پلیس بر روی کانال‌های مختلف تلگرام نظارت دارد، ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی کلیات موضوع را مطرح کرده‌ایم اما منتظر تصمیمات شورای عالی انقلاب فرهنگی و دستگاه قضایی درباره تعطیلی تلگرام هستیم».

با این حال یک مقام مسئول در قوه قضائیه ایران گفت که «قطع شبکه‌های اجتماعی اقدامی پسندیده نیست»، و تصمیم‌گیری در این باره باید به متخصصان محول شود.

محمدباقر الفت که معاون اجتماعی و پیشگیری قوه قضائیه ایران است، در این زمینه گفت که «هیچ شبکه اجتماعی در آستانه انتخابات قطع نخواهد شد».

رعایت خطوط قرمز ایران

آقای واعظی در عین حال شرط ادامه فعالیت تلگرام در ایران را رعایت خطوط قرمز جمهوری اسلامی برشمرده و در یادداشت خود در شبکه کلوب، از قول مدیران تلگران گفته است که این شبکه پیام‌رسان «به قوانین جمهوری اسلامی ایران، احترام می‌گذارد».

او در این یادداشت توضیح بیشتری در مورد خطوط قرمز مورد اشاره خود نداده اما پیشتر به خبرگزاری‌ها گفته بود که «ممکن است دلیل کار گروه [مصادیق مجرمانه] برای بررسی فیلترینگ تلگرام، مسدود نشدن کانال‌های غیراخلاقی و مستهجن این شبکه باشد».

وزیر ارتباطات افزوده بود که «در صورتی که موضوع دسترسی به کانال‌های مستهجن و غیراخلاقی شبکه پیام‌رسان تلگرام حل نشود ما هم به عنوان دولت راضی به فیلتر این شبکه هستیم».

اما به گفته مدیر تلگراف، این پیام‌رسان خودش، از جمله به دلیل ملاحظاتی که در اپ‌استورها در نظر گرفته شده، کانال‌های «پورن» را مسدود می‌کند.
XS
SM
MD
LG