لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۷

شمار کشته‌های سپاه پاسداران در عملیات اخیر سوریه به دست‌کم ۴۰ نفر رسید


عکسی منتشر شده از محمد حسین عزیزآبادی در خبرگزاری فارس
عکسی منتشر شده از محمد حسین عزیزآبادی در خبرگزاری فارس

بنا بر گزارش‌ها از ایران، با کشته شدن محمد حسین عزیزآبادی، سروان سپاه پاسداران ایران، طی عملیات اخیر ارتش و متحدان بشار اسد در سوریه، شمار کشته‌شدگان ایرانی به دست‌کم ۴۰ نفر رسیده است.

بنا بر گزارش‌های ۱۶ آبان ماه از ایران، آقای عزیزآبادی در استان حلب کشته شده است.

درگیری‌های شدیدی طی هفته‌های گذشته میان گروهی از مخالفان بشار اسد از یک سو، و ارتش و نیروهای متحد او از سوی دیگر در حلب در جریان است.

بر پایه گزارش‌ها محمد حسین عزیرآبادی اهل عشق‌آباد در نیشابور بود و مراسم خاکسپاری او نیز ۱۶ آبان ماه انجام شده است.

او عضو «تیپ مستقل زرهی ۲۱ امام رضا» در نیشابور معرفی شده است.

جزئیات کشته شدن این نیروی سپاه پاسداران ایران در سوریه مشخص نیست.

تنها یک روز پیش از انتشار خبر کشته‌شدن آقای عزیزآبادی، رسانه‌های ایران از کشته‌ شدن امیر حسین هیودی، از اعضای سپاه پاسداران ایران در دزفول استان خوزستان، خبر داده بودند.

آقای هیودی نیز در نزدیکی حلب کشته شده است.

پیش از این رسانه‌های غربی از حضور دست‌کم دو هزار نیروی ایرانی در کنار ارتش سوریه و متحدان بشار اسد، از جمله اعضای حزب‌الله لبنان خبر داده بودند.

عملیات اخیر از حمایت هوایی روسیه نیز برخوردار است.

ایران می‌گوید نیروهایش در سوریه تنها در حال انجام «ماموریت مستشاری» هستند.

طی روزهای گذشته به طور مشخصی به شمار کشته‌شدگان ایرانی در سوریه افزوده شده است.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، ۱۶ آبان ماه در یک برنامه تلویزیونی گفته است اگر حکومت سوریه سقوط کند «تکلیف مردم عراق و لبنان چیست و زمانی‌که این دو کشور از این سقوط آسیب ببنید، تکلیف ما و تهران چیست؟»

ایران مهم‌ترین حامی گروه‌های شیعه در عراق و نیز حزب‌الله لبنان به شمار می‌رود. در عین حال تهران از حامیان اصلی حکومت بشار اسد نیز هست.

از سوی دیگر کشورهای دیگر منطقه مانند عربستان سعودی که از مهم‌ترین مخالفان حکومت اسد هستند، ایران را متهم به «اشغالگری» کرده و خواستار خروج نیروهایش از سوریه هستند.

تهران نیز ریاض را متهم می‌کند که با حمایت از گروهی از مخالفان اسد یا حضور نظامی در بحرین و یمن، مانع پیشرفت صلح در منطقه است.

هر دو کشور در تازه‌ترین دور از گفت‌وگوهای صلح سوریه در وین، همراه قدرت‌های جهانی، آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا، و برخی قدرت‌های منطقه‌ای مانند ترکیه شرکت کرده‌اند.

جنگ داخلی سوریه، بدون پیدا شدن راه‌حلی سیاسی برای پایان دادن به آن، در پنجمین سال خود قرار دارد.

جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، به تازگی گفته است بحران سوریه از هر ۲۰ شهروند آن کشور، یک قربانی گرفته، از هر پنج شهروند، یکی را پناهجو کرده و امید به زندگی را ۲۰ سال کاهش داده است.

XS
SM
MD
LG