لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۱

ایران و روسیه قرارداد تحویل سامانه «اس- ۳۰۰» را امضاء کردند


موشک‌ ضدهوایی «اس -۳۰۰» قابلیت رهگیری ۱۰۰ هدف را به صورت همزمان دارد.
موشک‌ ضدهوایی «اس -۳۰۰» قابلیت رهگیری ۱۰۰ هدف را به صورت همزمان دارد.

رییس شرکت دولتی صنایع دفاعی روسیه روز دوشنبه ۱۸ آبان​ اعلام کرد که تهران و مسکو قرارداد تحویل سامانه دفاع موشکی ضدهوایی «اس- ۳۰۰» به ایران را امضاء کرده اند.

به گزارش رویترز، سرگئی چمزوف در حاشیه نمایشگاه هوایی دوبی به خبرگزاری ریانووستی گفت: «قرار داد سیستم دفاعی اس-۳۰۰ امضا شده است».

در عین حال خبرگزاری ایتارتاس به نقل از سخنگوی هیات روسی اعزامی به نمایشگاه هوایی دوبی می‌گوید، قرارداد فروش سامانه‌های دفاعی «اس- ۳۰۰» به ایران زود‌تر ازاوایل سال ۲۰۱۶ امضا نمی‌شود و سیستم موشکی ۱۸ ماه پس از امضای قرارداد تحویل داده خواهد شد.

در گزارش دیگری، خبرگزاری اینترفکس اعلام کرد «چمزوف» مشخص نکرده است سیستم «اس-۳۰۰» یا «آنتی-۲۵۰۰» قرار است تحویل ایران شود.

وی گفت زمانی که بخش اول قرارداد آماده شود ایران ممکن است از طرح شکایت خود در این مورد صرفنظر کند.

آناتولی ایسایکین، رییس شرکت «روس آبارون اکسپورت» روز پنجم آبان گفته بود که تهران از شکایت چهار میلیارد دلاری خود به خاطر امتناع روسیه از تحویل سامانه موشکی «اس- ۳۰۰» به ایران عقب‌نشینی کرده است.

وی گفت که دو کشور مسئله شکایت ایران از روسیه به خاطر تاخیر در تحویل سامانه موشکی دفاعی «اس- ۳۰۰» را «به صورت مثبت» حل‌وفصل کرده‌اند و ایران از ادعای غرامت چهار میلیارد دلاری خود دست کشیده است.

ایران و روسیه در سال ۲۰۰۷ قرارداد تحویل سامانه‌های پدافند هوایی «اس -۳۰۰» را امضاء کردند که بر اساس آن شرکت «روس آبارون اکسپورت» باید پنج آتشبار از این سامانه را به قیمت ۸۰۰ میلیون دلار به ایران تحویل می‌داد. ولی در سال ۲۰۱۰ و با تصویب قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران، دمیتری مدودیف رییس جمهوری وقت روسیه اعلام کرد که بر اساس این قطعنامه، روسیه نمی‌تواند به ایران سامانه «اس -۳۰۰» تحویل دهد.

روسیه در معامله خود حالت «فورس ماژور» اعلام کرد و در دسامبر‌‌ همان سال این معامله را لغو کرد.

ایران نیز متعاقبا با این استناد که موشک‌های یاد شده جنبه دفاعی دارند، علیه روسیه در دیوان داوری بین‌المللی که مقر آن در ژنو است، شکایت کرد و خواستار چهار میلیارد دلار غرامت شد.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، اردیبهشت امسال فرمان لغو ممنوعیت صادرات «اس -۳۰۰» به ایران را صادر کرد و تاکنون مقامات دولتی و نظامی دو کشور چندین بار درباره تحویل این سامانه‌ها مذاکره کرده‌اند.

موشک‌ ضدهوایی «اس -۳۰۰» قادر است هواپیما‌ها را در فاصله ۱۵۰ کیلومتری هدف قرار دهد و قابلیت رهگیری ۱۰۰ هدف را به صورت همزمان دارد.

اسرائیل و آمریکا از مخالفان اصلی تحویل این سامانه‌ به ایران هستند.

XS
SM
MD
LG