لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۰

فرمانده ارشد سپاه کسانی را که «بحث نفوذ را زیر سوال می‌برند» تهدید کرد


یدالله جوانی
یدالله جوانی

یدالله جوانی، مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران ایران، روز سه‌شنبه، ۱۹ آبان‌ماه، ضمن دفاع دوباره از اقدام سپاه در بازداشت عده‌ای روزنامه‌نگار، کسانی را که بحث نفوذ را غیرواقعی می‌دانند تهدید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از این فرمانده ارشد سپاه پاسداران، آن دسته از افرادی در کشور که «بحث غیرواقعی بودن نفوذ را مطرح می‌کنند» و آن را «از اساس» زیر سوال می‌برند موضع‌شان قابل «تامل» است و «باید در مورد خودشان سوال شود».

به گفته این مقام سپاه، برخی از رسانه‌ها در ایران «سفارش بیگانگان و سرویس‌های خارجی را در داخل منتشر می‌کنند» تا به افکار عمومی «جهت» بدهند.

به دنبال حصول توافق اتمی میان ایران و گروه ۵+۱، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در چندین مورد نسبت به تلاش آمریکا برای «نفوذ» در کشور هشدار داده است.

به دنبال هشدارهای رهبر جمهوری اسلامی، چند مقام عالی‌رتبه در سپاه نیز از همین رویه تبعیت کردند و از جمله محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، تلاش برای نفوذ در ایران پس از توافق هسته‌ای را «فتنه‌ چهارم» نام نهاد.

یک روز پس از اظهارات فرمانده سپاه، برخی از رسانه‌ها در ایران از بازداشت «چند تن از اعضای شبکه نفوذی همکار با دولت‌های متخاصم غربی که در فضای مجازی و مطبوعات کشور فعال بودند» توسط اطلاعات سپاه خبر دادند.

تاکنون خبر بازداشت عیسی سحرخیز، مدیرکل مطبوعات وزارت ارشاد در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی، احسان مازندرانی، مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان، آفرین چیت‌ساز، ستون‌نویس روزنامه ایران، و سامان صفرزایی، خبرنگار ماهنامه اندیشه پویا، تایید شده است.

حال یدالله جوانی از این بازداشت‌ها دفاع کرده و گفته است که بحث نفوذ در ایران «واقعیت است و امروز با آن مواجه هستیم».

به گفته این فرمانده سپاه، با نگاه به «نظرهای مقامات غربی و به‌ویژه آمریکایی‌ها» بحث تلاش برای نفوذ در کشور «اثبات می‌شود». آقای جوانی به هیچ نمونه‌ای از این نظرات از طرف غربی‌ها اشاره نکرده است.

اما روی سخن مشاور نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در سپاه پاسداران در روز سه‌شنبه بیشتر با کسانی است که واقعی بودن نفوذ را «زیر سوال می‌برند» و آن را ابزاری برای سرکوب و «برخورد با مخالفین» معرفی می‌کنند.

به گفته یدالله جوانی، کسانی که در وجود نفوذ شک دارند همان کسانی هستند که در چهار سال گذشته «فتنه ۸۸» را هم انکار کرده‌اند.

فتنه واژه‌ای است که آیت‌الله خامنه‌ای و نزدیکان و حامیان او برای اشاره به اعتراضات مردم به نتیجه انتخابات سال ۸۸ به کار می‌برند.

یدالله جوانی در گفته‌های خود در روز سه‌شنبه به نام هیچ فرد حقوقی و حقیقی در موضوع انکار بحث نفوذ اشاره نکرده، اما در روزهای گذشته دست‌کم چند نماینده مجلس با اعتراض به بازداشت اخیر روزنامه‌نگاران بحث نفوذ را تنها یک وسیله و ابزار دانسته‌اند.

اما کنایه این فرمانده سپاه به موضع‌گیری حسن روحانی، رئیس جمهور، نیز می‌تواند باشد که هفته گذشته در واکنش به بازداشت روزنامه‌نگاران به‌نوعی واقعیت بحث نفوذ را زیر سوال برد و آن را بهانه‌ای در دست افرادی دانست.

آقای روحانی روز چهارشنبه، ۱۳ آبان‌ماه، در این باره گفت: «بیخودی نرویم از اینجا، از آنجا، یک نفر یا دو نفر را به بهانه‌ای بگیریم و برای آنها پرونده‌سازی کنیم و بعد بیاییم این پرونده را در کشور بزرگ کنیم. بعد بگوییم این خط «خط نفوذ» است.»

XS
SM
MD
LG