لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۳

روسیه در صدر رسوایی دوپینگ در دوومیدانی جهان


سازمان مبارزه با دوپینگ روسیه
سازمان مبارزه با دوپینگ روسیه

روسیه به ایفای نقش برای تخلف در آزمایش‎های دوپینگ مسابقات دوومیدانی متهم شده است. این کشور از جمله بر‌ترین تیم‌های جهان در دوومیدانی، خصوصاً در بخش پرش‌ها و پرتاب‌ها در هر دو بخش زنان و مردان است.

فدراسیون جهانی دوومیدانی به اهمال و تخلف در زمینه دوپینگ متهم شده است. تحقیقات ۱۱ ماهه سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ، تعدادی از ورزشکاران و مربیان مطرح روسیه را دربرمی‌گیرد که در بین آنها، برندگان مدال طلا و برنز در المپیک لندن نیز حضور دارند.

در گزارش کمیسیون مستقل این سازمان، به دخالت آگاهانه روسیه در مقوله دوپینگ سازمان یافته ورزشکاران کشورشان، ضمن نفوذ به آزمایشگاه‌های وادا در مسکو اشاره شده است. گزارش کمیسیون مستقل تاکید می‌کند که مشابه همین ماجرا در المپیک زمستانی سوچی نیز رخ داده و این به آن معناست که تخلف مزبور، صرفاً شامل رشته دوومیدانی نمی‌شود.

سباستین کو قهرمان سابق جهان و رییس جدید IAAF به روسیه زمان داده است تا از خود در برابر گزارش ۳۲۳ صفحه‌ای وادا دفاع کند. آقای کو تاکید کرده آزمایشگاه دوپینگ روسیه در پنهان‌کاری‌ها دست داشته و ۱۴۱۷ نمونه دوپینگ در این آزمایشگاه نابود شده‌!

رییس فدراسیون د‌و‌و‌مید‌ا‌نی روسیه اعلام کرده انگیزه وادا برای تعلیق روسیه عادلانه و قانونی نیست. به گفته او، موضوع باید در شورای IAAF مطرح شود تا روس‌ها فرصت کافی برای اثبات بی‌گناهی داشته باشند.

رسانه‌های مرتبط با کمیته بین‌المللی المپیک به نقل از ریچار پوند عضو کمیسیون وادا می‌گویند ممکن است هیچ ورزشکار د‌و‌و‌مید‌ا‌نی روسی در ریو نباشد. زیرا به گفته او اگر اشتباهات خود را تصحیح نکنید، باید بهای آن را نیز بپردازید.

IOC در بیانیه‌ای اعلام کرده حفاظت از ورزش پاک در اولویت‌ کمیته‌ بین‌المللی المپیک قرار دارد. روسیه تنها کشوری نیست که در فرآیند مبارزه با دوپینگ، تقلب کرده است. ​سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ هشدار داده است که از حضور دوندگان کنیایی در المپیک ریو جلوگیری خواهد کرد، مگر اینکه کنیا برخوردی جدی در زمینه دوپینگ ورزشکارانش بروز دهد.

ده‌ها دونده کنیایی در مظان دوپینگ و پنهان‌کاری هستند، آنهم در شرایطی که این کشور به عنوان فرمانروای دوهای نیمه استقامت در جهان شناخته می‌شود. آنها در مسابقات جهانی امسال، موفق به کسب هفت مدال طلا و احراز عنوان نخست در رده‌بندی تیمی شدند.

۱۰ هزار متر زنان، سه هزار متر زنان و مردان مردان، ۴۰۰ متر بامانع مردان، ۸۰۰ متر مردان و ۱۵۰۰ متر مردان قهرمانی‌های غیرمتعارفی نبودند اما شگفتی بزرگ در پرتاب نیزه رقم خورد. اگر این طلا توسط «ژولیوس یگو» به دست نمی‌آمد، جامائیکا عنوان قهرمانی را به خود اختصاص می‌داد.

وادا می‌گوید کنیا با وجود قول و قرار‌ها، با دوپینگ ورزشکاران خود مقابله نکرده است. کیپ چوگ کینو ستاره سابق دوومیدانی و رئیس کمیته المپیک کنیا پس از بازگشت از آمریکا، در نایروبی به خبرنگاران گفت: وادا در حال بررسی ممنوعیت حضورمان در تمام رقابت‌های چهار سال آینده است و این دیگر فقط یک تهدید نیست.

او یادآور شد سازمان مبارزه با دوپینگ کنیا، فدراسیون دوومیدانی و حتی دولت کنیا باید فوراً وارد عمل شوند، در غیر این صورت ورزش کشورشان با دردسر بزرگی مواجه خواهد شد.

وادا مشخصاً نسبت به سهل‌انگاری کنیا نسبت به جویس زاکاری و مانونگا دو دونده دوپینگی در رقابت‌های جهانی پکن معترض است. روزنامه انگلیسی ساندی تایمز و شبکه تلویزیونی‌ای آر دی آلمان اعلام کردند که نتایج آزمایش بیش از ۸۰۰ ورزشکار رشته دوومیدانی از جمله ۷۷ کنیایی مشکوک است.

این ابهام درباره یک پنجم مدال‌های المپیک ۱۹۹۲ بارسلون و مسابقات جهانی حدفاصل سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۲ نیز وجود دارد. طبق برآورد‌ها بیش از ۳۵ دونده کنیایی از جمله ریتا جبتو قهرمان ماراتن بوستون و شیکاگو از داروهای غیرمجاز استفاده کرده‌اند.

با مقوله دوپینگ در برخی کشورهای صاحب ورزش، تقریباً مشابه حمل مواد مخدر برخورد می‌شود. یورش پلیس به محلی که ممکن است داروهای نیروزا وجود داشته باشد، از جمله اتاق خواب یا اردوی ورزشکاران و در برخی موارد مجازات زندان، در انتظار متخلفان و متقلبان عرصه ورزش حرفه‌ای است. در ایران اما همواره دوپینگ و محرومیت ورزشکاران حرفه‌ای، به ناآگاهی آنها نسبت داده شده.

در آمریکا، ماریون جونز در دوومیدانی و آرمسترانگ در دوچرخه سواری، بن جانسون دونده افسانه‌ای کانادا در ۱۰۰ م‌تر، همچنین برخی ستارگان دوچرخه سواری در ایتالیا از جمله دوپینگی‌های مشهور و خبرساز در سال‌های اخیر بوده‌اند.

فدراسیون دوومیدانی ایران در گزارشی با عنوان «روسیه زیر تیغ سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ» که در سایت رسمی‌اش منتشر شده، به بررسی این موضوع پرداخته و می‌نویسد: گزارش وادا چند روز بعد از بازداشت لامین دیاک رییس سابق اتحادیه بین المللی دوومیدانی خبرساز شده.

دیاک مظنون به دریافت بیش از ۷۲۰ هزار پوند رشوه از روسیه است. پرونده کیفری علیه دیاک و سایر مته‌مان از جمله پسرش تشکیل شده.

پیشتر توماس باخ رییس کمیته بین‌المللی المپیک اعلام کرده بود اگر مواردی از دوپینگ که در نتایج المپیک تاثیر گذار بوده به اثبات برسد، این کمیته به هیچ عنوان آن را تحمل نخواهد کرد.

XS
SM
MD
LG