لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۱

«مسدودکردن تلگرام، همچنان در دستور کار است»


عبالصمد خرم‌آبادی، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اینترنتی و معاون قضایی دادستان کل ایران
عبالصمد خرم‌آبادی، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اینترنتی و معاون قضایی دادستان کل ایران

عبدالصمد خرم‌آبادی، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اینترنتی تاکید کرده است که موضوع مسدودسازی تلگرام در دستور کار جلسه آینده این کارگروه قرار دارد.

خرم‌آبادی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، گفت: «۹۵ درصد کانال‌های غیراخلاقی شبکه پیام‌رسان تلگرام باز است و موضوع مسدودسازی این شبکه اجتماعی همچنان در دستور کار کمیته تعیین مصادیق قرار دارد.»

به گفته دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اینترنتی، جلسه امروز چهارشنبه این کارگروه برگزاری نمی‌شود، اما موضوع تلگرام، در دستور کار جلسه آینه این کارگروه قرار دارد.

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، پیش‌ازاین از مسدود شدن «اغلب کانال‌های غیراخلاقی» تلگرام خبر داده بود.

دو هفته پیش نیز موضوع مسدود کردن شبکه پیام‌رسان تلگرام در ایران در دستور کار کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اینترنتی قرار داشت که آن جلسه به دلیل غیبت برخی از اعضای این کارگروه، به حدنصاب نرسید و جلسه‌ای تشکیل نشد.

پس‌ازآن بود که محمود واعظی در اظهارنظری تأکید کرد که «اگر شبکه اجتماعی تلگرام، خطوط قرمز را رعایت کند مانعی برای فعالیت در ایران ندارد.»

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در همان گفت‌وگو تصریح کرده بود: «درصورتی‌که کانال‌های مستهجن تلگرام مسدود نشود، دولت نیز موافق فیلتر این شبکه اجتماعی خواهد بود.»

پس‌ازآن بود که دسترسی به برخی از کانال‌های غیراخلاقی تلگرام برای کاربران ایرانی محدود شد و کاربران ایرانی در هنگام مراجعه به ای کانال‌ها پیامی مبنی بر اینکه «این کانال با توجه به برخی محدودیت‌های محلی در کشور شما در دسترس نیست.» مواجه می‌شدند.

اما عبدالصمد خرم‌آبادی، دبیر کارگروه مصادیق محتوای مجرمانه اینترنتی گفته است که «پاول دوروف مدیر تلگرام اعلام کرده است که در اجرای سیاست‌های داخلی تلگرام، کانال‌های مستهجن را فیلتر می‌کند که منظور وی صرفاً کانال‌های عمومی مستهجن بوده است.

به گفته معاون قضایی دادستان کل ایران، دوروف تأکید کرده بود که «مسدودسازی این موارد ربطی به درخواست ایران ندارد.»

معاون قضایی دادستان کل ایران، درعین‌حال تأکید کرده است: «آنچه که باعث مطرح‌شدن موضوع مسدودسازی برخی از شبکه‌های اجتماعی خارجی در کارگروه شده این است که بسیاری از این شبکه‌ها به‌وسیله صهیونیست‌ها اداره می‌شوند و به‌هیچ‌وجه از قوانین و مقررات کشور تبعیت نمی‌کنند.»

در ماه‌های اخیر، دولت ایران بر سر کنترل محتوای برخی کانال‌های شبکه پیام‌رسان تلگرام، با مسئولان این شبکه چالش‌هایی داشته‌اند.

پاول دوروف، مؤسس و مدیر این پیام‌رسان در اواخر مهرماه گفته بود که دولت ایران به علت آنکه حاضر نشده بود ابزار جاسوسی از کاربران آن را در اختیار دولت ایران بگذارد، فعالیت این پیام‌رسان را محدود کرده است.

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران این اظهارات را تکذیب کرد و اختلال پیش آمده در فعالیت تلگرام را، «اختلال اینترنت» عنوان کرد.

آقای واعظی همچنین با نوشتن یادداشتی در شبکه اجتماعی «کلوب»، نوشت که با توضیحات ایران به مؤسس تلگرام و اعلام اینکه درخواست رسیده به او «قلابی بوده است»، مدیر تلگرام با انتشار بیانیه‌ای در این شبکه پیام‌رسان، از گفته‌هایش مبنی بر مسدود شدن این شبکه در ایران عذرخواهی کرد و تأیید کرد که فعالیت تلگرام در ایران ادامه دارد.

پاول دوروف، در این بیانیه به گفته‌های مقام‌های ایرانی اشاره کرد که مسدود شدن و فیلترینگ این شبکه پیام‌رسان را رد کرده بودند، و افزود که در صورت صحت ادعاهای مقام‌های جمهوری اسلامی، او بابت اظهارات قبلی‌اش عذرخواهی می‌کند.

پاول دوروف، مدیرعامل سیستم پیام‌رسان تلگرام نیز در حساب توییتر شخصی خود اعلام کرده بود: «آن دسته از کانال‌هایی که بسته‌شده‌اند همچنان مسدود باقی‌مانده‌اند اما طبیعتاً کانال‌های جدید باز می‌شوند.»

دوروف در کانال تلگرام خود نیز تأکید کرده بود: «اگر تلگرام در ایران همچنان دارای بوتهای غیراخلاقی و کانال‌های مستهجن باشد آن را مسدود می‌کنیم. اگر این نکته تنها فاکتور نگران‌کننده باشد، جایی برای مشکل و نگرانی نیست زیرا ما اخیراً بیشتر بوتها و کانال‌های مستهجن را مسدود کرده‌ایم.»

هرچند که معاون قضایی دادستان کل ایران که دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اینترنتی است تأکید کرده است که «مشکلات تلگرام همچنان باقی است.»

کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اینترنتی، بر اساس ماده ۲۲ قانون جرائم اینترنتی تشکیل‌شده و مسئولیت آن نظارت بر فضای مجازی است که منجر به صدور دستور فیلترینگ و مسدودسازی وب‌سایت‌های یا شبکه‌های اجتماعی اینترنتی می‌شود.

این کارگروه ۱۳ عضو دارد که شش تن از آنان نماینده دولت هستند. دادستان کل کشور، فرمانده نیروی انتظامی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس سازمان صداوسیما، نماینده دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ازجمله اعضای غیردولتی این کارگروه ۱۳ نفره به شمار می‌روند.

XS
SM
MD
LG