لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۸

امیرعبداللهیان: آمریکا درباره سوریه «خارج از اجماع» عمل کرده است


عکس تزئینی و مربوط به دیدار آقای امیرعبداللهیان با بشار اسد در تابستان گذشته است.
عکس تزئینی و مربوط به دیدار آقای امیرعبداللهیان با بشار اسد در تابستان گذشته است.

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ایران با اشاره به «اقدامات خارج از اجماع» و «خودسرانه» برخی از «بازیگران» رویدادهای سوریه از جمله آمریکا، اعلام کرد که ایران برای شرکت در نشست وین۲ «ملاحظات جدی» دارد.

حسین امیرعبداللهیان، پنجشنبه ۲۱ آبان و در پایان سفر به لبنان، در مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایرنا گفت: «برخی از بازیگران از جمله آمریکایی‌ها در یک هفته گذشته اقداماتی را انجام داده‌اند که ... به دنبال این هستند راسا خودشان یک ایده‌ای را پیش ببرند و با کشورهایی خاص هم مشورت می‌کنند.»

آقای امیرعبداللهیان تاکید کرد که «اگر این مسئله صحت داشته باشد» ایران برای شرکت در نشست وین۲ «ملاحظات جدی» دارد.

به گفته آقای امیرعبداللهیان، جمهوری اسلامی در حال بررسی این مسئله است که «آیا خارج از بیانیه ۹ ماده‌ای نشست وین اتفاقی افتاده یا نیفتاده است.»

وی اضافه کرد: «هیچ ترتیب و سازوکاری را که خارج از آن توافقات باشد مورد تایید قرار نمی‌دهیم و در این رابطه بر نقش محوری سازمان ملل متحد تاکید داریم.»

به گفته آقای امیرعبداللهیان، جمهوری اسلامی اجازه نخواهد داد که «یک کشور با اقدامات خودسرانه و خارج از اجماع» و بر خلاف «توافق» انجام شده در نشست وین۱، بر نشست وین۲ «تاثیرگذار» باشد.

آقای امیرعبداللهیان پس از نشست نخست وین درباره سوریه، سخنان ضد و نقیضی درباره شرکت ایران در دور دوم این گفت‌وگوها بیان کرده است.

او روز ۱۸ آبان گفت که جمهوری اسلامی «برای کمک به حل سیاسی» بحران سوریه در نشست آتی وین شرکت می‌کند اما دو روز بعد گفت که تهران هنوز تصمیمی درباره این مسئله نگرفته است.

این در حالی است که علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی، روز ۱۶ آبان، از «حضور فعالانه» ایران در نشست آینده وین درباره سوریه «با حفظ موازین اعلام شده و رعایت خطوط قرمز» خبر داده بود.

دور جدید گفت‌وگوهای میان ۱۷ کشور درباره حل و فصل سیاسی بحران سوریه قرار است روز شنبه ۲۳ آبان در پایتخت اتریش برگزار شود. ایران هنوز برای شرکت دراین نشست تصمیم نگرفته است.

در دور قبلی این مذاکرات که روز هشتم آبان بین قدرت‌های بزرگ و رقبای منطقه‌ای درگیر در چهار سال جنگ داخلی سوریه انجام شد، طرفین خواستار آتش بس سراسری در این کشور شدند ولی اختلافات آن‌ها بویژه بر سر سرنوشت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، در گذار سیاسی آینده این کشور پابرجا ماند.

روسیه طرح جدیدی را برای پایان دادن به بحران سوریه ارائه داده که شامل اصلاح قانون اساسی ظرف ۱۸ ماه به وسیله برگزاری رفراندوم و برگزاری انتخابات زودرس ریاست جمهوری است. در پیش‌نویس این طرح آمده است که بشار اسد رییس کمیته تدوین قانون اساسی جدید نخواهد بود.

اپوزیسیون سوریه و مقامات کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس این طرح را رد کرده و گفته‌اند که هدف از این طرح تقویت بشار اسد و به حاشیه راندن مخالفان است.

ایران و روسیه در نشست قبلی وین بر لزوم ابقای بشار اسد در قدرت تاکید کردند اما این امر با مخالفت آمریکا، عربستان سعودی و ترکیه مواجه شد.

در همین حال، عربستان پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به کمیته حقوق بشر سازمان ملل ارائه کرده که در آن آنچه «دخالت» ایران و روسیه در اوضاع سوریه خوانده شده، محکوم شده است. نمایندگان ایران و سوریه به این پیش‌نویس اعتراض کرده‌اند.
ایران و عربستان سعودی علاوه بر درگیریهای سوریه درباره یمن نیز اختلاف شدید دارند.

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ایران در بخش دیگری از سخنانش گفت که «تلاش سعودی‌ها برای یارگیری در جنگ و تجاوز علیه یمن بی‌اثر است.»

آقای امیر عبداللهیان اضافه کرد: «دوران دیپلماسی دلار چمدانی به پایان رسیده. اگر {این دیپلماسی} نتیجه بخش بود در هفت ماه گذشته با وجود تلاش زیاد سعودی‌ها برای تشکیل بزرگ‌ترین ائتلاف‌ها باید در یمن پیروز می‌شدند.»

وی همچنین مقامات عربستان سعودی را متهم کرد که از گفت‌و‌گو با جمهوری اسلامی «فرار می‌کنند.»

معاون عربی و آفریقای وزیر خارجه ایران روز پنج شنبه بیروت را به مقصد مسقط، پایتخت عمان ترک کرد و قرار است به عراق نیز سفر کند.

آقای امیر عبداللهیان در سفر به لبنان با حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان، دیدار کرد.

درباره جزئیات این دیدار گزارشی منتشر نشده است.

XS
SM
MD
LG