لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۱

روحانی: روابط با آمریکا می‌تواند عادی شود اگر واشینگتن عذرخواهی کند


رئیس جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که توافق هسته‌ای میان تهران و قدرت‌های جهانی می‌تواند روابط ایران و آمریکا را بهبود بخشد، مشروط به اینکه ایالات متحده از رفتار گذشته‌اش عذرخواهی کند.

حسن روحانی در مصاحبه‌ای با روزنامه ایتالیایی «کوریره دلاسرا» که روز پنجشنبه ۲۱ آبان و پیشاپیش سفرش به رم منتشر شد، گفته که آمریکا و ایران پس از چندین دهه مناسبات خصمانه، می‌توانند سفارتخانه‌های‌شان را در پایتخت‌های یکدیگر بازگشایی کنند ولی گفت که واشینگتن باید عذرخواهی کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رئیس‌جمهور ایران جزئیات بیشتری در این زمینه ارائه نکرد.

وی تصریح کرد: «یک روزی این سفارت‌ها بازگشایی خواهند شد ولی مهم نوع رفتار است، و این بستگی به آمریکایی‌ها دارد».

آقای روحانی می‌گوید: «اگر آن‌ها (آمریکایی‌ها) در سیاست‌هایشان بازنگری کنند، خطاهای ۳۷ ساله گذشته خود را تصحیح و از مردم ایران عذرخواهی کنند، وضعیت تغییر خواهد کرد و اتفاقات خوبی می‌تواند رخ دهد».

ایران و آمریکا پس از اشغال سفارت ایالات متحده در تهران در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ از سوی دانشجویان موسوم به «پیرو خط امام»، با یکدیگر روابط رسمی ندارند و سفارت سوئیس در تهران پیام‌های دیپلماتیک آن‌ها را رد و بدل می‌کند.

این مناسبات ظرف یک دهه گذشته خصمانه‌تر شد و آمریکا بار‌ها ایران را متهم کرد که در پوشش برنامه هسته‌ایش به دنبال ساخت سلاح اتمی است. تهران همواره این ادعا را رد می‌کرد.

طرفین همراه با چهار کشور دیگر شامل روسیه، فرانسه، بریتانیا و آلمان پس از دو سال مذاکره سرانجام در ۲۳ تیرماه امسال در وین به توافقی با عنوان «برنامه جامع اقدام مشترک» یا «برجام» دست یافتند که بر اساس آن، تهران پذیرفت تا بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ای حساس خود را متوقف کند و در مقابل، تحریم‌های بین‌المللی علیه آن رفع یا تعلیق شود.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، که پیشتر اجازه داده بود تا برای رفع تحریم‌های ایران مقام‌های دولت روحانی با نمایندگان آمریکا مذاکره کنند، پس از توافق وین بار‌ها نسبت به «نفوذ» سیاسی و اقتصادی آمریکا در ایران هشدار داده و گفته است که مذاکره با این کشور بر سر سایر موضوعات ممنوع است.

حسن روحانی در مصاحبه با کوریره دلاسرا، از واشینگتن خواسته است تا به تعهداتش در چارچوب توافق هسته‌ای عمل کند تا روابط دو کشور بهبود یابد.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، دستور داده است که تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران لغو شوند ولی این دستور زمانی اجرایی خواهد شد که تهران به مفاد توافق وین عمل کند.

رییس جمهوری ایران در مصاحبه‌اش گفته است: «اجرای این توافقنامه می‌تواند بر آینده اثرگذار باشد».

آقای روحانی افزود: «اگر این توافق درست اجرا شود می‌تواند مبنایی برای تنش‌های کمتر با ایالات متحده باشد و شرایط را برای آغاز دوره‌ای جدید فراهم کند. اما اگر آمریکایی‌ها به تعهدات خود عمل نکنند، مطمئنا روابط ما به‌‌ همان شکل سابق باقی خواهد ماند».

رئیس‌جمهور ایران در سفر دو روزه‌اش به ایتالیا که از روز شنبه ۲۳ آبان آغاز می‌شود قرار است علاوه بر دیدار با نخست‌وزیر و فعالان اقتصادی این کشور، در واتیکان نیز با پاپ فرانسیس دیدار و گفت‌وگو کند.

وی پس از آن، برای دیداری دو روزه به فرانسه خواهد رفت.

XS
SM
MD
LG