لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۱

سازمان ملل، آمریکا و ایران انفجارهای بیروت را محکوم کردند


مقام های بیمارستانی لبنان می گویند که حال شماری از مجروحان این انفجارهای انتحاری وخیم است.
مقام های بیمارستانی لبنان می گویند که حال شماری از مجروحان این انفجارهای انتحاری وخیم است.

دبیرکل سازمان ملل، آمریکا و ایران روز پنجشنبه ۲۱ آبان انفجار دو بمب انتحاری در منطقه‌ای در جنوب بیروت، پایتخت لبنان، را که دست کم ۴۳ کشته و ۲۴۰ زخمی برجای گذاشت، محکوم کرده اند. گروه حکومت اسلامی، (داعش) در بیانیه‌ای مسئولیت این انفجارها را به عهده گرفته است.

گزارش ها حاکی است دو انفجار انتحاری، شامگاه پنجشنبه ۲۱ آبان محله برج البراجنه واقع در حومه جنوبی بیروت پایتخت لبنان، منطقه تحت کنترل حزب‌الله را لرزاند.

مقام های بیمارستانی لبنان می گویند که حال شماری از مجروحان این انفجارهای انتحاری وخیم است و احتمال افزایش شمار تلفات وجود دارد.

به گزارش رویترز، تمام صائب سلام، نخست وزیر لبنان، ضمن محکوم کردن این انفجارها، این حملات را «غیرقابل توجیه»خوانده است.

بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در بیانیه ای ضمن محکومیت حملات انتحاری در بیروت، حمایت خود را از دولت لبنان و به ویژه ارتش و نیروهای امنیتی این کشور اعلام کرده است.

مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه ای ضمن ابراز همدری با قربانیان این حادثه تصریح کرده است: «آمریکا حملات تروریستی امروز به غیرنظامیان در محله برج البراجنه بیروت در لبنان را به شدت محکوم می کند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرده است:رویدادهای امروز یادآور چالش های بیشمار است که لبنان با آنها مواجه است. هدف تروریست از حملات امروز تضعیف آزادی و امنیت در لبنان است، امری که مردم لبنان برای دستیابی به آنها سختی های بسیار تحمل کرده اند.

حسین جابر انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز انفجارهای بیروت را محکوم کرده است.

در بیانیه سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ابراز امیدواری کرده است :« با همبستگی ملت، مقاومت و ارتش لبنان و عزم جدی جامعه بین المللی در مبارزه با تروریسم، زمینه های برخورد فعال و موثر با جریان های افراطی و تروریستی فراهم و انسجام جامعه متنوع لبنان بعنوان نماد همزیستی و مقاومت حفظ شود.»

تعداد عوامل انتحاری انفجارهای پنجشنبه‌شب بیروت، ابتدا دو تن اعلام شده بودند. اما پس از آن ارتش لبنان در بیانیه‌ای، از وجود عامل انتحاری سومی خبر داد که پیش از آن‌که موفق شود بمب‌های همراه خود را منفجر کند، در انفجار دوم کشته شده است. تصاویری هم از این مهاجم انتحاری در رسانه‌ها منتشر شد.

برخی تلویزیون‌های محلی از جمله تلویزیون الجدید، از دستگیری یک عامل انتحاری دیگر خبر داده‌اند و تصاویری در این باره منتشر کردند. گرچه این اطلاعات هنوز از سوی منابع رسمی تایید نشده است.

آن طور که رسانه‌های لبنانی گزارش کرده‌اند، مهاجمان انتحاری، با پای پیاده خود را به محل انفجار رسانده‌اند.

مهاجم اول خود را در مقابل مغازه‌هایی که مردم در آن‌ها در حال رفت‌وآمد بودند منفجر کرده است و دقایقی بعد پس از تجمع مردم برای رسیدگی به آسیب‌دیدگان، عامل انتحاری دوم جلیقه خود را مقابل «مسجد امام حسین» منفجر کرد.

محل برج‌البراجنه که در آن انفجارهای انتحاری روی داد، منطقه‌ای ارزان قیمت از همین رو بسیار پر ازدحام است. کوچه‌ها در این محله باریک و مملو از جمعیت است. همین مسئله بالا بودن شمار قربانیان را توجیه می‌کند.

به نظر می‌رسد که برنامه‌ریزی برای این حملات دقیق و طولانی‌مدت بوده است. این انفجارها پس از ماه‌ها آرامش در منطقه ضاحیه روی دادند.

XS
SM
MD
LG