لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۳

چهار اسرائیلی و فلسطینی در درگیری‌های روز جمعه کشته شدند


در ادامه بحران امنیتی میان اسرائیل و فلسطینی‌ها، دو اسرائیلی و دو فلسطینی روز جمعه ۲۲ آبان کشته شدند.

یک پدر و پسر اسرائیلی و دو فلسطینی در درگیری‌های «سنتی» بعد از نماز جمعه با نظامیان اسرائیلی در کرانه باختری کشته شدند.

رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند پدر و پسر کشته شده در حال حرکت با اتومبیل در جاده‌ای در کرانه باختری، توسط یک فلسطینی مسلح کشته شده‌اند.

بر اساس این گزارش‌ها، فلسطینی مجهز به اسلحه در کنار اتومبیل خود ایستاده و به خودروی یک خانواده پراولاد اسرائیلی از فاصله بسیار نزدیک ۱۴ گلوله شلیک کرد.

مادر و چهار فرزند دیگر خانواده در راه رفتن به مراسم شنبه عروسی عضو خانواده به طور سطحی زخمی شده‌اند.

نظامیان اسرائیلی در شمار زیاد از جمله با یاری بالگرد به اطراف منطقه رفته و در جستجوی مهاجم هستند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفته که «تروریست‌های بزدل را یافته و آن‌ها را مانند موارد پیشین مجازات می‌کنیم».

حماس و جهاد اسلامی از این حمله استقبال کرده‌اند و آن را اقدامی «قهرمانانه» و «حق صهیونیست‌ها» دانستند.

بحران امنیتی دو ماه پیش در حادثه مشابهی آغاز شد؛ زمانی که دو فلسطینی مسلح به سوی یک زوج اسرائیلی شلیک کردند اما فرصت نیافتند به چهار فرزند خانواده «هنکین» در صندلی عقب خودرو تیراندازی کنند.

این رخداد‌ها در حالی است که نماز جمعه این هفته در الاقصی در شرق بیت‌المقدس، با آرامش نسبی و بدون محدودیت سنی برای مردان فلسطینی، برگزار شد؛ در پایان نماز نیز درگیری در محله‌های شرق بیت المقدس تا حد زیادی فروکش کرده بود.

اما دیوان عالی اسرائیل روز جمعه نظر داد اگر ارتش اسرائیل می‌خواهد خانه شماری از فلسطینی‌های عوامل حملات اخیر را ویران کند، این دیوان مانع از آن نخواهد شد.

خانواده‌های شماری از فلسطینی‌های عامل حملات اخیر به اسرائیلی‌ها از دیوان عالی اسرائیل خواسته بودند فرصت داده شده به آن‌ها برای تخلیه خانه، را تمدید کرده یا مانع از ویرانی خانه‌ها شود.

پیشتر دیوان عالی اسرائیل بر سر اجرای قصد دولت و ارتش این کشور برای ویرانی خانه این فلسطینیان سد گذاشته و خواهان دریافت مستنداتی شده بود که اقدامات مشابه گذشته «جنبه بازدارندگی» داشته است.

شمار کشته‌های فلسطینی در این دور از بحران، از هشتاد تن فرا‌تر رفته که دو سوم آن‌ها عوامل حمله با چاقو به اسرائیلی‌ها بوده‌اند.

بیشترین شمار کشته‌های فلسطینی مربوط به جوانان اهل شهر الخلیل است؛ فلسطینی‌ها الخلیل را «قهرمان انتفاضه چاقو» نامیده و از عوامل حمله تجلیل می‌کنند.

اسرائیل بامداد پنجشنبه نیز با اعزام ۳۰ کوماندو به بیمارستان «الاهلی» در الخلیل، یکی از عوامل حملات اخیر را که در این بیمارستان فلسطینی بستری بود، دستگیر کرد ولی در جریان بازداشت او، پسرعموی این فلسطینی که با کوماندو‌ها درگیر شده بود، کشته شد.

دو کشته روزهای اخیر در طرف فلسطینی، دو دختر اهل کرانه باختری بودند که لحظاتی پس از حمله با چاقو کشته شدند.

اسرائیل در روزهای اخیر محاکمه شماری از عوامل حملات اخیر را نیز که زنده دستگیر شدند، آغاز کرد.

دادستانی اسرائیل این هفته علیه احمد المناصره، نوجوان ۱۳ ساله چاقو بدست در حمله ماه گذشته اورشلیم کیفرخواست صادر کرد. او کم سن‌ترین فلسطینی است که تا کنون در اسرائیل محاکمه می‌شود.

اما کم سن‌تر از احمد المناصره، پسر یازده و نیم ساله است که سه شنبه گذشته همراه با یک پسر ۱۴ ساله با چاقو به نگهبان تراموای شهر اورشلیم حمله کرد.

علیه این دو پسربچه فلسطینی به نام‌های علی و معاویه الغم، هنوز کیفرخواست صادر نشده است. خانواده‌ها و معلمان آن دو به رسانه‌ها گفته‌اند، از پیوستن این دو به صف حمله کنندگان به اسرائیلی‌ها «شوکه» شده‌اند.

تعداد کشته‌های اسرائیلی در حملات با چاقو، زیرگرفته شدن با اتومبیل و نیز در حملات مسلحانه فلسطینیان، با احتساب کشته‌های جمعه ۲۳ آبان، به ۱۴ تن افزایش یافت.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل دوشنبه هفته گذشته در دیدار با باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا و چهارشنبه در دیدار با جان کری وزیر خارجه آن کشور، درباره وضعیت به وجود آمده گفت‌و‌گو کرده بود.

XS
SM
MD
LG