لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۹

محکومیت ۱۲ شیعه بحرینی به حبس و خلع تابعیت


شیعیان معترض بحرینی، تصویری از رهبر خود، شیخ علی سلمان را بر دست دارند
شیعیان معترض بحرینی، تصویری از رهبر خود، شیخ علی سلمان را بر دست دارند

دادگاهی در بحرین ۱۲ تن از شیعیان این کشور را به اتهام «تشکیل گروهی تروریستی» و «حمله به پلیس با مواد منفجره» به حبس ابد و خلع تابعیت محکوم کرد.

عیسی ابراهیم، وکیل این ۱۲ متهم، روز یکشنبه ۲۴ آبان به آسوشیتدپرس گفت که دادگاه عالی بحرین این احکام را در ارتباط با وقایعی در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ صادر کرده است.

با این حال این وکیل بحرینی به جزئیات این وقایع اشاره نکرده است.

پیش از این در ۱۴ آبان هم پنج شیعه بحرینی به اتهام جاسوسی برای ایران، به خلع شهروندی و زندان ابد محکوم شده بودند.

در آن زمان خبرگزاری فرانسه گزارش داده بود که سه تن از این پنج نفر، که یکی از آنها در ایران است، به طور غیابی محاکمه شدند و دو نفر دیگر نیز در دادگاه گفتند که زیر شکنجه مجبور به اعتراف شده‌اند.

دادستانی بحرین این افراد را به همکاری با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و قصد انجام عملیات تروریستی در اماکن عمومی و بانک‌های بحرین متهم کرده وگفته بود دو نفر از آن‌ها در ایران آموزش ساختن بمب دیده بودند.

یک روز پیش از آن هم پلیس بحرین اعلام کرده بود که «شبکه‌ای تروریستی» مرتبط با ایران را کشف و ۴۷ تن از اعضای آن را دستگیر کرده است.

دولت بحرین در ماه‌های اخیر از کشف شبکه‌های تروریستی شیعه مرتبط با ایران و نیز شبکه‌هی سنی مرتبط با گروه خلافت اسلامی (داعش)، خبر داده است.

روابط بحرین و ایران از سال ۲۰۱۱ که تظاهرات ضد دولتی در منامه، پایتخت بحرین، عمدتاً از سوی شیعیان آغاز شد، رو به تیرگی گذاشت و بعد از آن، بحرین بارها نیروی قدس سپاه پاسداران را به آموزش و تجهیز تروریست‌ها برای عملیات در این کشور متهم کرده است.

از جمله، وزارت کشور بحرین در ۸ مهر ماه از کشف یک کارگاه بزرگ ساخت بمب در روستایی در جنوب منامه و دستگیری عده‌ای «مرتبط با نیروی قدس» سپاه پاسداران خبر داد.

دولت بحرین یک روز بعد از آن، محمد رضا بابایی، کاردار ایران در منامه را «عنصر نامطلوب» خواند و به او ۷۲ ساعت مهلت داد تا این کشور را ترک کند و همزمان، سفیر خود را از تهران فراخواند.

ایران نیز که همواره این اتهام‌ها را رد کرده است، در ۱۰ مهر به تلافی نفر دوم سفارت بحرین را اخراج کرد.

XS
SM
MD
LG