لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۲

«کشف یک گور دسته‌جمعی» دیگر در سنجار


نیروهای کرد عراقی هفته گذشته توانستند وارد شهر سنجار شوند.
نیروهای کرد عراقی هفته گذشته توانستند وارد شهر سنجار شوند.

گزارش‌ها حاکی است که پیشمرگه‌های کرد عراق به دنبال کشف یک گور جمعی در سنجار، روز یکشنبه ۲۴ آبان یک گور جمعی دیگر را نیز کشف کردند.

به گزارش آسوشیتدپرس، قاسم سمیر، مدیر اطلاعات سنجار گفته است، گور نخست حاوی ۷۸ جسد زن سالخورده بود در غرب مرکز شهر کشف شد. ولی گور دست‌جمعی دوم که حاوی ۵۰ تا ۶۰ جسد مرد، زن و کودک بود در ۱۵ کیلومتری غرب شهر پیدا شده است.

به گفته قاسم سمیر، اطلاعات در خصوص گور دست‌جمعی دوم هنوز کامل نیست، چرا که اطراف این منطقه بمبگذاری شده است و نگرانی‌هایی برای دسترسی کامل نیروهای تجسس به این منطقه وجود دارد.

گروه حکومت اسلامی (داعش) تابستان سال گذشته توانست مناطق وسیعی از شمال و غرب عراق را به تصرف خود در بیاورد. شهر سنجار نیز در جریان پیشروی نیروهای گروه اسلامی سقوط کرد و هزاران تن از شهروندان این شهر که از اقلیت مذهبی ایزدی بودند به دست نیروهای این گروه کشته یا به اسارت گرفته شدند.

نیروهای پیشمرگه کرد عراقی با حمایت هوایی آمریکا در عملیاتی در هفته گذشته توانستند نیروهای گروه حکومت اسلامی را وادار به عقب نشینی از سنجار بکنند.

قاسم سمیر گفته است: کسانی که در این گورهای دست‌جمعی دفن شده‌اند در جریان تصرف شهر سنجار توسط نیروهای داعش به اسارت گرفته شده و تیرباران شدند. سپس اجساد آنها را در این گورها دفن کرده اند.

گروه حکومت اسلامی اقلیت کرد ایزدی را «کافر» می‌داند و نیروهای این گروه معتقدند که زنان و دختران ایزدی غنیمت جنگ با کافران هستند.

سال گذشت پس از تصرف سنجار گزارش‌هایی در خصوص اسارات و بردگی جنسی زنان و دختران ایزدی منتشر شد. فیلم‌های منتشر شده از حراج زنان جوان در بازار برده‌فروشی موصل، واکنش‌های گسترده بین‌المللی در پی داشت.

سنجار در استان نینوای عراق، که کرد‌ها آن را شِنگال می‌نامند، در شمال غرب عراق قرار دارد. فاصله سنجار با موصل، که همچنان در تصرف گروه حکومت اسلامی قرار دارد، یکصد و ده کیلومتر است.

XS
SM
MD
LG