لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۲

هشدار سازمان ملل نسبت به اثرات مخرب ال نینیو


 آتش‌سوزی جنگل‌های اندونزی ۲۱ اوت
آتش‌سوزی جنگل‌های اندونزی ۲۱ اوت

سازمان جهانی هواشناسی می‌گوید امسال تاثیر پدیده جوی «ال نینیو» بر تغییرات آب و هوایی در ۱۵ سال گذشته بی‌سابقه بوده است و باعث خشکسالی‌ها و سیل‌های شدید شده است.

بنا به اعلام سازمان جهانی هوا‌شناسی وابسته به سازمان ملل، ال‌نینیو که هر ۲ تا ۷ سال یک بار رخ می‌دهد چند ماه قبل دوباره به‌صورت قوی ظاهر شده و انتظار می‌رود تا پایان سال قدرتمند‌تر شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، میشل ژارو، دبیر کل سازمان جهانی هوا‌شناسی، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «خشکسالی‌های شدید و سیلاب‌های ویرانگر که امروزه به مناطق حاره‌ای و نیمه‌حاره‌ای آسیب وارد می‌کنند، ‌نشانه پدیده ال نینیوی کنونی است که قدرتمند‌ترین ‌ال نینیو مشاهده شده در ۱۵ سال اخیر است».

ال نینیو در اثر افزایش دمای سطح اقیانوس آرام ایجاد می‌شود و می‌تواند باعث بارش‌های شدید در برخی مناطق و خشکسالی در برخی مناطق دیگر شود.

عموما، ‌دوره‌های ال نینیو بین اکتبر و ژانویه به اوج خود می‌رسد و اغلب در بخش مهمی از سه ماهه نخست سال بعد ادامه می‌یابد و سپس تضعیف می‌شود.

سازمان جهانی هواشناسی در این گزارش اعلام کرد که پدیده امسال یکی از چهار ال نینیوی قدرتمند از سال ۱۹۵۰ تا کنون است و انتظار می‌رود دمای سطح اقیانوس آرام را بیش از دو درجه سانتیگراد افزایش دهد. ال نینیوهای قدرتمند قبلی در ۱۹۷۲-۷۳، ۱۹۸۲-۸۳، و ۱۹۹۷-۹۸ رخ دادند.

‌در جنوب شرقی آسیا، ‌ال نینیو غالبا خود را با خشکسالی نشان می‌دهد. این خشکسالی‌ها در ماه‌های اخیر موجب آتش‌سوزی‌هایی در جنگل‌ها در اندونزی شده است که بد‌ترین آتش‌سوزی‌های تاریخ این کشور محسوب می‌شود.

ال نینیو همچنین توفان‌ها را در شرق و مرکز اقیانوس آرام تشدید می‌کند.

سازمان جهانی هوا‌شناسی ال نینیوی امسال را مرتبط با تندباد‌های دریایی بسیار فعال در منطقه اقیانوس آرام می‌داند. توفان پاتریشیا که مکزیک را درنوردید مرتبط به همین پدیده است.

هفته گذشته، سازمان ملل هشدار داد ال نینیو ممکن است تعداد گرسنگان را به شدت افزایش دهد چراکه خشکسالی در کشورهایی مثل سودان، اریتره، اتیوپی و جیبوتی و سیل در کشورهایی مثل کنیا، سومالی، و اوگاندا شدت خواهد یافت.

اما دانشمندان بر این باورند که تولید گازهای گلخانه‌ای که محصول بشر است، آب اقیانوس‌ها را گرم‌تر کرده، و پدیده طبیعی ال نینیو را هم تشدید کرده است.

XS
SM
MD
LG