لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۱

اعتراض پناهجویان سرگردان در مرز یونان و مقدونیه به بسته شدن مرزها


صدها پناهجوی سرگردان در مرزها مقدونیه و یونان، از جمله اتباعی از ایران و پاکستان، روز شنبه به جلوگیری از ورود خود به خاک مقدونیه، پس از وضع محدودیت‌های جدید توسط این کشور اعتراض کردند.

گزارش خبرگزاری فرانسه حاکی است که اکثریت این پناهجویان را که در سه‌روز گذشته و با بسته شدن مرزهای مقدونیه، در مرزهای ایدومنی یونان سرگردان هستند، اتباع ایران، پاکستان و بنگلادش تشکیل می‌دهند.

خبرگزاری فرانسه به نقل مشاهدات خبرنگار خود نوشته است که معترضان در مرزهای از تصمیم صربستان و مقدونیه برای بستن مرزها به روی بخشی از مهاجران که از مناطق جنگ‌زده نمی‌آیند، خشمگین هستند.

گزارش خبرگزاری فرانسه حاکی است که شمار پناهجویان سرگردان در نقطه مرزی بین یونان و مقدنیه موسوم به گوگلیا، بالغ بر هزار نفر است و این پناهجویان ملیت‌های مختلفی دارند.

برخی از معترضان پلاکاردهایی در دست داشتند که در آن خواسته شده مرزها به روی آنها گشوده شود و روی بعضی پلاکاردها نیز با اعلام تأسف از حملات پاریس نوشته شده که «ما خطرناک نیستیم».

تنها یک روز پیش از این اعتراض‌ها، شمار دیگری از پناهجویان معترض با نشستن بر ریل‌های قطار، از آمد و شد قطارها بین یونان و مقدونیه جلوگیری کردند.

گزارش خبرگزاری فرانسه حاکی است که یانیس موزالاس، از مقام‌های وزارت کشور یونان در امور مهاجران، روز شنبه برای بررسی وضعیت به ایدومنی رفته است.

بر اساس گزارش‌‍‌‌ها، از نیمه ماه سپتامبر (اواخر شهریور) تا کنون ۲۵۰ هزار مهاجر و پناهجو از کشورهای حوزه بالکان برای رسیدن به دیگر کشورهای اتحادیه اروپا عبور کرده‌اند، و حتی سرما و بدی شرایط جوی بر شمار مهاجرانی به سمت مرکز و شمال اروپا در حرکت هستند، تأثیری نداشته است.

با این حال در واکنش به بحران مهاجرت، چهار کشور اروپایی ناحیه بالکان، که در مسیر حرکت پناهجویان قرار دارند، روز پنجشنبه مرزهای خود را روی مهاجرانی که اهل کشورهای جنگ‌زده مثل سوریه، عراق و افغانستان نیستند، بستند.

به این ترتیب هزاران مهاجر اقتصادی که در جستجوی زندگی بهتر می‌خواهند خود را به اروپای غربی برسانند در گذرگاه‌های مرزی کشورهای بالکان سرگردان ماندند.

XS
SM
MD
LG