لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۰

تلاش وزیر خارجه آمریکا برای پایان دادن به خشونت‌های اسرائیل و فلسطینی‌ها


جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده برای دیدار با مقام‌های ارشد فلسطینی و اسرائیلی به خاورمیانه سفر می‌کند؛ سفری که هدف از آن تلاش برای پایان دادن به روند تازه خشونت‌ها در منطقه عنوان شده است.

خبرگزاری رویترز از قول یک مقام دولتی آمریکا می‌گوید سفر آقای کری با هدف احیای گفت‌وگوهای صلح صورت نمی‌گیرد.

وزیر خارجه آمریکا در سفر پیش‌روی خود به تل‌آویو، بیت‌المقدس و رام‌الله، دیداری نیز از امارات متحده عربی خواهد داشت، که هدف از آن مذاکراتی در مورد بحران سوریه عنوان شده است.

جان کری پیشتر در ماه اکتبر نیز دیداری با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، داشت و دو طرف در مورد رخدادهای پس از تنش‌ها بر سر مدیریت مسجدالاقصی، گفت‌وگو کردند.

بحران‌های ناشی از حملات برخی از فلسطینی‌ها به اسرائیلی‌ها و نیز تیراندازی و کشتن گروهی از فلسطینی‌ها به دست اسرائیلی‌ها ادامه دارد.

در آبان ماه، مجلس نمایندگان آمریکا اعطای کمک مالی به مبلغ ۳۷۰ میلیون دلار به تشکیلات خودگردان فلسطینی را به حال تعلیق درآورد.

وزیر خارجه ایالات متحده پیشتر خواستار خویشتن‌داری دو طرف شده بود و بر اهمیت توافق بر سر مسجدالاقصی و تلاش برای پایان دادن به خونریزی‌ها تاکید کرده بود.

تنش‌ها طی روزهای اخیر مجددا بالا گرفته است. مقام‌های آمریکایی نیز بار دیگر از این وضع ابراز نگرانی کرده‌اند. در میان کشته‌شدگان اخیر در تل‌آویو و کرانه باختری، یک شهروند آمریکایی نیز بوده است.

خبرگزاری رویترز از قول یک مقام دولتی آمریکا می‌گوید جان کری در تلاش است تا جلوی فروپاشی دولت فلسطینی را بگیرد و اوضاع را دست‌کم به «مسیر مثبت‌تری» هدایت کند.

این مقام دولتی تاکید کرده است که آقای کری قصد ندارد طرف‌ها را به احیای روند مذاکرات صلح تشویق کند.

مذاکرات صلح و تلاش تازه واشینگتن برای تشکیل دو کشور تا کنون راه به جایی نبرده است و در حال حاضر نیز عملا متوقف شده است.

وزیر خارجه آمریکا از رهبران اسرائیلی و فلسطینی‌ها خواهد خواست تا «گام‌هایی واقعی» برای بازگرداندن آرامش بردارند.

از ماه اکتبر، ۱۸ اسرائیلی در پی حملات برخی فلسطینی‌ها با چاقو، تیراندازی یا با استفاده از خودرو، کشته شده‌اند. ۸۰ فلسطینی نیز در زمان انجام حملات یا در جریان اعتراضات ضد اسرائیلی کشته شده‌اند.

XS
SM
MD
LG