لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۲

روایت زنجانی از محموله توقیفی طلا؛ «طلا را با سرب جایگزین کردند»


بابک زنجانی ضمن ارائه توضیحاتی درباره نقش خود در انتقال محموله ۱۵۰۰ کیلیویی طلا که سال ۹۱ در گمرک ترکیه توقیف شده بود، دست اندرکاران انتقال این محموله از جمله «دو مأمور» و فردی به نام «الف» را متهم کرد که طلاها را با سرب جایگزین کرده‌اند.

ابوالقاسم صلواتی، قاضی دادگاه بابک زنجانی، روز دوشنبه دوم آذر، در چهاردهمین جلسه دادگاه، آقای زنجانی را متهم کرد که ۴۴۵ میلیون یورو را از طریق بانک‌های سرمایه و پارسیان به حساب رضا ضراب در ترکیه واریز و به او ۱۲ میلیون یورو «کارمزد» داده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، بابک زنجانی در پاسخ به این اتهام گفت که بانک مرکزی این پول‌ها را به بانک پارسیان و سرمایه می‌ریخت و از بانک پارسیان خواست تا آن‌ها را به «هالک بانک» ترکیه بریزد.

وی اضافه کرد: «بانک پارسیان در ازای واریز وجه به هالک بانک ترکیه کارمزدی می‌گرفت و از این رو مبلغی که به حساب هالک بانک می‌رفت چیزی کم می‌شد و این نشان می‌دهد رضا ضراب این قدر کارمزد دریافت نکرده است».

پیش از این رسانه‌های ترکیه اعلام کرده بودند که رضا ضراب در انتقال غیرقانونی حدود ۳۵ میلیارد یورو از ایران به ترکیه نقش داده است.

به نوشته روزنامه حریت ترکیه، آقای ضراب در جریان توقیف یک محموله طلا که قرار بود برای شرکت سورینت متعلق به بابک زنجانی به ایران منتقل شود، از سوی پلیس بازجویی شده‌ بود.

رسانه‌های ترکیه سال ۹۱ خبر داده بودند که یک فروند هواپیمای باری با یک و نیم تن طلا در فرودگاه استانبول ترکیه توقیف شده است. به گفته این رسانه‌ها این هواپیما از غنا عازم ایران بوده است.

روز دوشنبه اما در چهاردهمین جلسه از دادگاه بابک زنجانی، قاضی دادگاه خطاب به او گفت که «از آفریقا هزار و ۵۰۰ کیلو طلا را از آقای «الف» خریده‌اید در حال حاضر این طلا‌ها کجا هستند؟»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، بابک زنجانی نیز پاسخ داد که «من چیزی نخریدم، آقای «الف» فرد کلاهبرداری است که به دستور بازپرس و با شکایت من به همراه آقای «م» بازداشت شد».

وی اضافه کرد: «این آقایان مدعی بودند در آفریقا طلا دارند و من به آن‌ها گفتم قراردادی ببندیم تا طلا‌ها را به ایران بیاورم. در این راستا با رئیس بانک مرکزی صحبت شد و قرار شد برای رفع برخی از مشکلات طلا‌ها به ایران بیاید».

بابک زنجانی با اشاره به سفر آقای«الف» به همراه «دو مأمور» و «نماینده‌ای» از طرف او به آفریقا افزود: «طلا‌ها بارگیری شد و هواپیما در استانبول فرود آمد. قرار بود بار هواپیما به ایران منتقل شود که متأسفانه آقایان، اطلاعات را به پلیس استانبول مخابره کردند و گفتند محموله قاچاقی در هواپیما وجود دارد. پلیس استانبول نیز هواپیما را توقیف کرد و مدارک مربوط به بار هواپیما را از ما خواست».

بابک زنجانی گفت: «در مدارکی که به ما ارائه کردند نوشته بود این کالا‌ها مصنوعی است. ما وقتی از آن‌ها پرسیدیم این چه چیزی است که شما نوشتید پاسخ دادند به این خاطر این مطلب را نوشتیم تا گمرک پول کمتری از ما بخواهد».

وی اضافه کرد: «در ‌‌نهایت بار از استانبول به دبی منتقل شد در دبی آقای «م» که صاحب بار بود و دوستان ما که رفته بودند بار را ترخیص کنند مشاهده کردند بر روی شمش‌ها اسپری اکلیلی طلا پاشیدند، اما این آقایان زیر بار این موضوع نرفتند و مدعی شدند ما طلا‌ها را جابه‌جا کردیم».

گفته‌های آقای زنجانی در حالی است که خبرگزاری فارس در سال ۹۲ اعلام کرده بود که بابک زنجانی سه نفر از کارمندان خود به نام‌های «ح ی»، «ب ز» و «و م م» را برای خرید طلا به کشور غنا فرستاده بود.

XS
SM
MD
LG