لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۹

بلژیک وضعیت اضطراری را به مدت یک هفته تمدید کرد


نخست‌وزیر بلژیک، در حال تشریح تصمیم شورای امنیت ملی برای خبرنگاران
نخست‌وزیر بلژیک، در حال تشریح تصمیم شورای امنیت ملی برای خبرنگاران

نخست‌وزیر بلژیک شامگاه دوشنبه اعلام کرد که سطح هشدار امنیتی در پایتخت این کشور در یک هفته آینده هم در بالاترین سطح خواهد ماند اما انتظار می‌روند مترو و مدارس به تدریج از روز چهارشنبه بازگشایی شوند.

به گزارش آسوشیتدپرس، شارل میشل شامگاه دوشنبه دوم آذر، به خبرنگاران گفته که سطح هشدار امنیتی در دیگر مناطق بلژیک هم همچنان در یک هفته آینده، در سطح ۳ باقی خواهد ماند که دومین سطح بالای هشدار در بلژیک است.

با این حال نخست‌وزیر بلژیک گفته است که حتی در چنین سطحی از هشدار امنیتی، مدارس و سیستم حمل و نقل زیر زمینی به تدریج و از روز چهارشنبه فعالیت خود را از سر می‌گیرند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:45 0:00
لینک مستقیم

روز دوشنبه سیستم حمل و نقل زیرزمینی و مراکز آموزشی علاوه بر بروکسل، در دیگر شهرهای عمده بلژیک هم تعطیل بودند.

در همین حال نخست‌وزیر بلژیک که پس از نشست شورای امنیت ملی با خبرنگاران سخن می‌گفت، اضافه کرد که دولتش نهایت تلاش خود را خواهد کرد که وضعیت را تحت کنترل در آورد.

هشدار امنیتی در بروکسل پس از نشست جمعه‌شب شورای امنیت ملی برای روزهای شنبه و یکشنبه به بالاترین حد ممکن رسید و این وضعیت برای روز دوشنبه هم تمدید شد.

یک مظنون دیگر به ارتباط با حملات پاریس متهم شد

اما خبر تمدید وضعیت هشدار امنیتی در بلژیک در حالی اعلام شده که خبرگزاری‌ها از متهم شدن یک مظنون دیگر به مشارکت در حملات پاریس خبر داده‌اند.

یک روز پس از آنکه خبرگزاری‌ها به نقل از منابع امنیتی در بلژیک، از بازداشت ۱۶ تن پس از یورش پلیس به چند منطقه بروکسل خبر دادند، منابع امنیتی می‌گویند که یک تن دیگر را در ارتباط با حملات خونین پاریس متهم شناخته‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده است که از میان ۱۶ بازداشتی یکشنبه‌شب در بروکسل ۱۵ تن آزاد شده‌اند اما یک نفر که از او نامی برده نشده، به ارتباط با حملات پاریس متهم شده است.

دادستان فدرال بلژیک، این فرد را متهم به «مشارکت در اقدامات یک گروه تروریستی و یک حمله تروریستی» کرده است.

از زمان حملات خونین جمعه ۱۳ نوامبر در پاریس، این چهارمین مظنونی است که از سوی مقام‌های بلژیکی متهم به ارتباط با این حملات شده است.

سه مظنون دیگر هفته گذشته به دست داشتن در حملات پاریس متهم شده بودند.

از سوی دیگر نیروهای پلیس بلژیک، پنج مظنون دیگر را نیز در ساعات ابتدایی روز دوشنبه در بازرسی از چندین خانه در بروکسل و لیژ دستگیر کرده‌اند.

شبکه خبری بی‌بی‌سی در این ارتباط گزارش کرده است که دو تن از این افراد آزاد شده‌اند، اما تحقیقات در مورد سه بازداشتی دیگر همچنان در جریان است.

در همین حال گزارش‌ها حاکی است که صلاح عبدالسلام، شهروند بلژیکیِ مظنون به دست داشتن در حملات پاریس، بین این بازداشت‌شدگان نیست.

XS
SM
MD
LG