لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۶

توافق‌نامه فروش اورانیوم چهار درصدی ایران به روسیه امضا شد


علی‌اکبر صالحی
علی‌اکبر صالحی

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران خبر داد که «توافق‌نامه» فروش ۹ تن اورانیوم با غلظت چهار درصد ایران به روسیه امضا شده و با فروش این سوخت ایران «عملا» وارد «کلوپ فروشندگان خدمات غنی‌سازی اورانیوم» در جهان خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، روز سه‌شنبه، سوم آذرماه، گفت: «حدود ۹ تن اورانیوم غنی‌سازی‌شده به روس‌ها می‌فروشیم، پول غنی شدن تبدیل و ماده اولیه‌اش را می‌گیریم و مابه‌ازای آن ۱۴۰ تن اورانیوم طبیعی وارد می‌کنیم که رقم بسیار بالایی است.»

وی خبر داد که «توافق‌نامه» این قرارداد امضا شده و رئیس جمهور روسیه نیز دستورات لازم را در این باره داده است.

خبر توافق فروش اورانیوم به روسیه یک روز پس از آن منتشر می‌شود که ولادیمیر پوتین ممنوعیت همکاری با ایران در زمینه غنی‌سازی را لغو کرد.

بر اساس توافق اتمی وین، ایران باید برای مدت ۱۵ سال اورانیوم غنی‌شده خود را در حدود ۳۰۰ کیلوگرم با غلظت ۳.۶۷ درصد حفظ کند و مقادیر مازاد بر آن را در ازای درﯾﺎﻓﺖ اوراﻧﯿﻮم ﻃﺒﯿﻌﯽ ﺑﻪ ﺧﺮﯾﺪار ﺑﯿﻦ‌اﻟﻤﻠﻠﯽ فروخته یا رقیق کند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در نامه رسمی خود به رئیس ‌جمهور برای اجرای توافق اتمی وین، معامله‌ اورانیوم غنی‌شده‌ موجود در برابر کیک زرد و اقدام در مورد بازطراحی رآکتور‌ آب سنگین اراک را «تنها هنگامی» مجاز دانسته بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «پایان» پرونده ابعاد نظامی احتمالی برنامه اتمی ایران را اعلام کند.

در همین حال نشست مشترک ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با هدف جمع‌بندی گزارش مربوط به ابعاد نظامی احتمالی برنامه اتمی ایران (پی‌ام‌دی) روز سه‌شنبه در وین برگزار می‌شود و عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره اتمی ایران، با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس، گفت‌وگو خواهد کرد.

آقای عراقچی همچنین با استیون مال، هماهنگ‌کننده ارشد آمریکا برای اجرای توافق اتمی وین، دیدار و گفت‌و‌گو خواهد کرد. این نخستین مذاکره رودرروی این دو مقام ایرانی و آمریکایی است.

بر اساس توافق محرمانه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که ذیل عنوان «نقشه راه» در روز ۲۳ تیرماه امضا شد، قرار است ابهام‌های مربوط به ابعاد نظامی احتمالی پیشین برنامه اتمی ایران یا «پی‌ام‌دی» حل و فصل شود.

در همین حال یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس، در گزارش جدید خود با اشاره به تکمیل اقدامات مربوط به «نقشه راه» اعلام کرده است که روز ۱۵ دسامبر، حدود سه هفته دیگر، گزارش نهایی خود را به شورای حکام سازمان تحت نظارت خود ارائه خواهد کرد.

آقای صالحی روز سه‌شنبه در بخش دیگری از سخنان خود گفت که ایران با کمک روسیه تولید «ایزوتوپ‌های پایدار» را نیز انجام خواهد داد.

وی با اشاره به این که تولید «ایزوتوپ‌های پایدار» نیاز به سانتریفیوژهای «ویژه» دارد افزود: «ما همه سانتریفیوژهای ایران را با کمک روس‌ها به گونه‌ای ارتقا می‌دهیم که توانایی تولید ایزوتوپ‌های پایدار را داشته باشند.»

بر اساس توافق اتمی وین، ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ‌ﻫﺎی ﺗﻮﻟﯿﺪ ﯾﺎ ﺗﺤﻘﯿﻖ و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺟﺪاﺳﺎزی اﯾﺰوﺗﻮﭘﯽ اوراﻧﯿﻮم اﯾﺮان برای مدت ۱۰ سال منحصر به تکنولوژی سانتریفیوژ گازی خواهد بود.

XS
SM
MD
LG