لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۰

اظهارات ضد و نقیض روسیه و ترکیه در مورد جنگنده سرنگون‌شده


سوخو۲۴ روسیه که توسط ارتش ترکیه سرنگون شده است
سوخو۲۴ روسیه که توسط ارتش ترکیه سرنگون شده است

در حالی که خلبان زنده‌مانده جت روسی ساقط‌شده توسط ترکیه می‌گوید که این جت «هیچ‌گونه هشداری» از نیروی هوایی ترکیه دریافت نکرده‌بود، ارتش ترکیه می‌گوید که «بارها» به این جنگنده روسی هشدار داده بوده و در این ارتباط نوار ضبط‌شده‌ای را نیز منتشر کرده‌است.

سرنگونی یک سوخو ۲۴ متعلق به ارتش روسیه توسط ترکیه که بامداد سه‌شنبه در منطقه مرزی ترکیه و سوریه روی داد تنش کم‌سابقه‌ای را میان مسکو و آنکارا به‌وجود آورده‌است.

این تنش به مرحله‌ای رسیده‌است که روسیه از احتمال عمدی بودن این اقدام سخن گفته و ترکیه نیز روسیه را متهم به «فریبکاری» کرده‌است.

ارتش ترکیه می‌گوید جنگنده روسی پیش از هدف قرار گرفتن، حریم هوایی ترکیه را نقض کرده و شلیک به آن «پس از چندین بار اخطار» انجام شده است.

در همین حال اما، روز چهارشنبه خبرگزاری رویترز خبر داد که یک خلبان زنده‌مانده جت روسی ساقط‌شده توسط ترکیه می‌گوید که این جت «هیچ‌گونه هشداری» از نیروی هوایی ترکیه دریافت نکرده‌بود و از حریم هوایی ترکیه هم رد نشده بود.

پس از اعلام این خبر، ارتش ترکیه نوار ضبط شده صدایی را ارائه کرد که به گفته آنکارا مربوط به هشدارهایی است که جت روسی پیش از سرنگونی از سوی ارتش ترکیه دریافت کرده‌بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در این نوار صدایی شنیده می‌شود که می‌گوید: «مسیرتان را تغییر بدهید.»

در همین حال ارتش ترکیه می‌گوید که برای یافتن و نجات خلبان‌های روسی جت سرنگون‌شده «تلاش زیادی» انجام داده بود.

در کنار جدال دو کشور بر سر مسئله چند و چون سرنگونی این هواپیما، رهبران دو کشور نیز جدالی لفظی را ادامه می‌دهند به‌طوری‌که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز سه‌شنبه ترکیه را متهم کرد که با این کار، «با تروریست‌ها همدستی کرده» و «از پشت به روسیه خنجر می‌زند.»

یک روز پس از آن، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، نیز با رد اظهارات مقام‌های روس در مورد حمله هوایی روسیه به «حکومت اسلامی» (داعش) در این منطقه گفت که در آن منطقه «داعشی وجود ندارد. ما را فریب ندهید، ما جای داعش را بلدیم.»

رهبران مختلف جهانی خواستار کاستن از تنش‌ها میان دو کشور شده‌اند و به گزارش خبرگزاری روسی ایتارتاس، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، نیز روز چهارشنبه گفته‌است که تنش ایجادشده بر سر سرنگونی جنگنده روسیه نباید بر گفت‌وگوهای وین تأثیری بگذارد.

گفت‌وگوهای بین‌المللی وین از چندی پیش برای یافتن چاره برای بحران جنگ داخلی سوریه در جریان است.

روسیه در نزدیکی مرز ترکیه اس۴۰۰ مستقر می‌کند

روسیه روز چهارشنبه در راستای تقویت موضع قبلی خود در مورد حملات هوایی‌اش در سوریه؛ یک سامانه پیشرفته موشکی را راهی سوریه کرد تا از جت‌های روسی که در نزدیکی مرز ترکیه پرواز می‌کنند حراست کند.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه می‌گید که این سامانه که از موشک‌های اس۴۰۰ تشکیل شده در نزدیک شهر لاذقیه سوریه در سواحل مدیترانه مستقر خواهد شد.

موشک‌های اس۴۰۰ روسیه که قرار است در ۴۸ کیلومتری مرز ترکیه مستقر شوند بُردی برابر با ۲۵۰ کیلومتر دارند.

در همین ارتباط، یک مقام آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود روز چهارشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که خبر استقرار این سامانه در سوریه «نگرانی قابل توجهی» برای ارتش ایالات متحده به‌وجود آورده است.

XS
SM
MD
LG