لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۳

۲۰۱۵ گرمترین سال در تاریخ هواشناسی


کراچی
کراچی

سازمان جهانی هواشناسی طی تازه‌ترین گزارش خود می‌گوید که احتمالا دمای جهان طی سال جاری به بالاترین میزان از زمان ثبت دما توسط این نهاد وابسته به سازمان ملل بوده است.

بر اساس این گزارش که در سایت رسمی این نهاد بین‌المللی منتشر شده است، آمارهای گرفته شده طی۱۰ ماه اول سال نشان می‌دهد که سال ۲۰۱۵ گرمترین سال زمین بوده است.

مایکل جارو رئیس سازمان جهانی هواشناسی در این زمینه می‌گوید که «ما اطمینان داریم که دمای سال گذشته بالاترین حد بوده است. دمای هوا و زمین از سال گذشته نیز که به نوبه خود رکوردی در گرمایش جهان بود فراتر رفته است، این موضوع واقعا خبر بدی برای سیاره ما است».

این گزارش همچنین می‌گوید که سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ گرمترین دوره پنج ساله آب و هوایی در جهان بوده‌اند که با حوادث طبیعی شدید، خصوصا بروز «موج گرما» بوده است.

این گزارش به هشدار قبلی سازمان هواشناسی اشاره کرده و می‌نویسد که غلظت گازهای گلخانه‌ای در جو زمین به بالاترین حجم رسیده و در سه ماهه فصل بهار نیمکره شمالی به ۴۰۰ ذره در یک میلیون بالغ شده است.

بر اساس ارزیابی اولیه سازمان جهانی هواشناسی، داده‌های آماری ژانویه تا اکتبر نشان می‌دهد که دمای سطح اقیانوس‌ها نسبت به سال‌های ۱۹۶۱ تا ۱۹۹۰ حدود ۰.۷۳درجه سانتی‌گراد افزایش نشان می‌دهد و این رقم در مقایسه با دوران پیش از صنعتی شدن به یک درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

میانگین دوره پنج ساله گذشته نیز افزایشی به میزان ۰.۵۷ درجه سانتی‌گراد نسبت به دهه‌های ۶۰ تا ۹۰نشان می‌دهد.

گزارش نهاد وابسته به سازمان ملل در حالی منتشر می‌شود که رهبران ۱۴۵ کشور در حال آماده شدن برای شرکت در کنفرانسی در پاریس هستند که گرمایش زمین را به بحث بگذارند. با روند کنونی و کاهش ندادن مصرف سوخت‌های فسیلی انتظار می‌رود که دمای زمین ۳ درجه سانتی‌گراد افزایش یابد. کنفرانس تغییرات اقلیمی پاریس از روز دوشنبه آغاز خواهد شد.

گزارش سازمان جهانی هواشناسی در ادامه می‌گوید که اثرات مخرب «ال نینیو» شدید سال جاری بر دمای زمین ادامه خواهد داشت.

ال نینیو هر ۲ تا ۷ سال یک بار در اثر افزایش دمای سطح اقیانوس آرام ایجاد می‌شود و می‌تواند باعث بارش‌های شدید در برخی مناطق و خشکسالی در برخی مناطق دیگر شود. برای نمونه گزارش ذکر شده به هند اشاره کرده و می‌نویسد که باران‌های موسمی این کشور طی سال جاری ۸۶ درصد بالاتر از حد معمول بوده است.

تصاویر ماهواره‌ای نیز حاکی است که سطح دریاها از سال ۱۹۹۳ که ماهواره‌ها شروع به اندازه‌گیری سطح دریاها کرده‌اند، در نیمه اول سال ۲۰۱۵ به بالاترین سطح رسیده است.

این گزارش می‌افزاید که در خشکی‌ها نیز وضعیت بسیار بدی حکمفرما بوده است: «در بخش اعظمی از شمال غرب آمریکا، بخش زیادی از آفریقا و آمریکا، بخش‌های شرقی و جنوبی اوراسیا دمای هوا بیشتر از حد معمول بوده است. کشور چین گرمترین هوا را در فاصله ژانویه تا اکتبر تجربه کرده است، آفریقا دومین رکورد سالانه افزایش دما را شاهد بوده است».

در این گزارش به پدیده «موج گرما» اشاره شده و آمده است که در فاصله ماه‌های مه تا ژوییه دمای هوای بخش عظیمی از هند به ۴۲ درجه و در بخش‌هایی به ۴۵درجه سانتی‌گراد رسید. در همین زمان در بخش‌هایی از پاکستان نیز متوسط دمای پاکستان به ۴۰ درجه رسید.

تلفات گرما در هند در اوایل تابستان سال جاری به ۱۱۰۰ نفر بالغ شد.

XS
SM
MD
LG