لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۳

آمانو: تصمیم‌گیری درباره ابعاد احتمالاً نظامی به عهده شورای حکام است


یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی
یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته است که گزارش این نهاد در خصوص موضوع ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران یا «پی ام دی» مبتنی بر واقعیت‌ها خواهد بود و تصمیم‌گیری در این باره به عهده شورای حکام آژانس است.

به گزارش رویترز، یوکیا آمانو روز پنجشنبه ۲۶ نوامبر، پنجم آذرماه، در یک کنفرانس خبری در خصوص گزارش نهایی درباره «ابعاد احتمالاً نظامی» برنامه هسته‌ای ایران گفته است: «این گزارش سفید و سیاه نخواهد بود».

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین گفته است که «آنچه که اکنون می‌توانم بگویم این است که این مسئله‌ای نیست که بتوان با آری یا خیر به آن پاسخ داد».

علاوه بر این آقای آمانو در پاسخ به این پرسش که گزارش آژانس چگونه خواهد بود، تأکید کرده که گزارش آژانس در خصوص ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران مبتنی بر «داده‌های واقعی» خواهد بود و تصمیم در این خصوص برعهده اعضای آژانس خواهد بود.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در سال ۲۰۱۱ اعلام کرده بود که یکی از کشورهای عضو آژانس اطلاعاتی «قابل اعتمادی» در اختیار این نهاد قرار داده که نشان می‌دهد که ایران در گذشته فعالیت‌هایی نظامی در خصوص برنامه هسته‌ای خود داشته است.

ایران اما با رد این مسئله، چنین اطلاعاتی را «ساختگی» می‌داند.

در چارچوب «نقشه راه» ایران تا ۱۵ اکتبر ماه گذشته فرصت داشت تا پاسخ‌های خود به مسئله ابعاد نظامی احتمالی ارائه کند.

گزارش آژانس در خصوص این مسئله برای توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در وین برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بسیار مهم است و قرار است شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در این خصوص نظر دهد.

پیش‌تر گزارش‌ها حاکی از ان بود که در اولین جلسه شورای حکام پس از ارائه گزارش بین‌المللی انرژی اتمی که احتمالاً ۲۵ آذر، ۱۵ دسامبر، خواهد بود، اعضای شورای حکام نظر خود را درباره «بسته شدن پرونده مسائل گذشته ایران و یا بازماندن آن» خواهند گفت.

براساس ماده سند توافق هسته‌ایران و شش قدرت جهانی، ١+۵ متعهد شده که پیش‌نویس قطعنامه‌ای را با هدف بستن پرونده به شورای حکام ارائه کند.

این در حالی است که این در حالی است که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در نامه به رئیس‌جمهور ایران برای اجرای توافق اتمی وین، اقدام‌های ایران برای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای خود را «تنها هنگامی» مجاز دانسته که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «پایان» پرونده ابعاد نظامی احتمالی برنامه اتمی ایران را اعلام کند.

XS
SM
MD
LG