لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۶

«اعتصاب غذا در اعتراض به ضرب و شتم چند زندانی سیاسی در ایران»


تصاویر انتشار یافته در شبکه‌های اجتماعی، از چهره مجروح سعید مدنی (چپ) و سعید رضوی فقیه، پس از حمله روز شنبه
تصاویر انتشار یافته در شبکه‌های اجتماعی، از چهره مجروح سعید مدنی (چپ) و سعید رضوی فقیه، پس از حمله روز شنبه

آن طور که منابع خبری مستقل گزارش می‌دهند، پنج زندانی سیاسی در زندان رجایی شهر در کرج، در اعتراض به «ضرب و شتم» زندانیان سیاسی از سوی «دو زندانیِ با سابقه شرارت»، «با حمایت» مدیران زندان، اعتصاب غذا کرده‌اند.

وب سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، خبر داد که ظهر روز شنبه هفتم آذر، دو تن از زندانیان سالن ۱۲ بند ۴ زندان رجایی شهر که «سابقه درگیری و شرارت» دارند، پس از «تهدید و ارعاب» گروهی از زندانیان سیاسی، عقیدتی «با چاقو به آنها حمله کرده و آنان را مورد ضرب و شتم قرار دادند».

به گفته وب سایت کلمه، ضاربان «مورد حمایت» مدیریت و «حفاظت و اطلاعات» زندان رجایی شهر هستند و مسئولان زندان برای جلوگیری از حمله به زندان سیاسی «اقدام بازدارنده‌ای انجام نداده‌اند».

براساس این گزارش سعید رضوی فقیه، سعید مدنی، جعفر اقدامی، بهزاد عرب‌گل و کامران ایازی، از زندانیان سیاسی زندان رجایی‌شهر با اعلام «اعتصاب غذای نامحدود» خواستار انتقال حمله‌کنندگان به زندانیان سیاسی از سالن زندانیان سیاسی، عقیدتی شده اند.

وب سایت کلمه تصاویری از سعید مدنی و سعید رضوی فقیه را منتشر کرده که آثار بریدگی بر صورت و گردن آنها مشاهده می‌شود.

وب‌سایت میزان خبر نزدیک به نیروهای ملی-مذهبی نیز با انتشار گزارش مشابهی، گفته است که همزمان با حادثه حمله به سالن ۱۲ بند ۴، «خطوط تلفن زندان رجایی‌شهر قطع شده، و زندانیان امکان تماس با خانواده‌ها و اطلاع‌رسانی از وضعیت خود را ندارند».

سعید مدنی، پژوهشگر ارشد علوم اجتماعی و فعال ملی مذهبی، در دی ماه سال ۹۰ دستگیر شد و از آن تاریخ در زندان به سر می‌برد. وی پیش از آن نیز بارها دستگیر شده بود.

سعید رضوی فقیه نیز که در سال‌های گذشته چندین بار بازداشت شده است، آخرین بار در اسفند سال ۹۲ پس از یک سخنرانی در شهر همدان بازداشت شد.

سایت کلمه روز ۲۹ شهریور خبر داده بود که شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی، سعید رضوی فقیه را به سه سال و نیم حبس دیگر محکوم کرده است.

به نوشته این سایت، حکم یک سال زندان آقای رضوی فقیه، پنج ماه پیش به پایان رسیده بود.

در سال‌های گذشته و به خصوص پس از اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، زندانیان سیاسی در اعتراض به شرایط نگهداری خود و اتفاقاتی نظیر «ضرب و شتم» از سوی مأموران زندان، بار‌ها دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

زندانیان سیاسی پیش از این بار‌ها اعلام کرده‌اند که براساس آیین‌نامه سازمان زندان‌ها درباره تفکیک زندانیان براساس جرائم و اتهاماتشان، زندانیان سیاسی باید با یکدیگر در یک بند باشند.

بند ۳۵۰ زندان اوین و برخی از بندهای زندان رجایی‌شهر پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ به بند مخصوص زندانیان سیاسی تبدیل شده بودند.

با این حال پس از بازتاب‌های گسترده «ضرب و شتم» زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین توسط زندانبانان و مأموران امنیتی در روز پنج شنبه ۲۸ فروردین ۹۳، تعدادی از زندانیان سیاسی محبوس در این بند به ساختمانی که قبلاً قرنطینه بند هفت زندان اوین بوده و همچنین زندان رجایی‌شهر منتقل شدند.

XS
SM
MD
LG