لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۲

گزارش نهایی آژانس از گذشته هسته‌ای ایران ارائه شد


یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

روز چهارشنبه یازدهم آذر، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش نهایی خود در مورد احتمال وجود ابعاد نظامی در فعالیت‌های گذشته ایران را ارائه کرد؛ در واکنش به ارائه این گزارش، عباس عراقچی، رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام، آن را «نشانه صلح‌آمیز بودن برنامه ایران» ارزیابی کرد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، عباس عراقچی هم‌چنین گفت که «موضوع پی‌ام‌دی پشت سر گذاشته شد» و «اکنون نوبت ۱+۵ است که موضوع را در شورای حکام ببندند.»

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود از ابعاد نظامی احتمالی پیشین برنامه اتمی ایران یا «پی‌ام‌دی» اعلام کرد که جمهوری اسلامی پیش از پایان سال ۲۰۰۳ میلادی طیف وسیعی از فعالیت‌های مربوط به ساخت وسیله انفجاری هسته‌ای را انجام داده‌است.

به گزارش روز چهارشنبه ۱۱ آذر، خبرگزاری فرانسه، یوکیا آمانو در گزارش خود در عین حال اعلام کرد که این فعالیت‌ها از حد مطالعات امکان‌سنجی و مطالعات علمی فراتر نرفته‌است.

براساس این گزارش بخشی از این فعالیت‌ها تا سال ۲۰۰۹ میلادی نیز ادامه پیدا کرده‌است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در عین حال تأئید کرده‌است که پس از سال ۲۰۰۹ نشانه معتبری از انجام فعالیت‌های مرتبط با توسعه سلاح‌های هسته‌ای در ایران پیدا نکرده‌است.

بر اساس توافق محرمانه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که ذیل عنوان «نقشه راه» در روز ۲۳ تیرماه امضا شد، قرار است ابهام‌های مربوط به ابعاد نظامی احتمالی پیشین برنامه اتمی ایران یا «پی‌ام‌دی» حل و فصل شود.

عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره اتمی ایران، گزارش مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را دلیلی بر این دانست که «هیچ نشانه‌ای از یک برنامه نظامی هسته‌ای یا انحراف مواد هسته‌ای در ایران پیدا نشده‌است.»

وی تأکید کرد که پس از این گزارش، «نوبت گروه ۱+۵ است» که براساس توافق اتمی وین پرونده ایران را در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ببندد.

به گفته آقای عراقچی، کشورهای گروه ۱+۵ ظرف دو هفته، قطعنامه‌ای را با هدف بستن پرونده ایران به شورای حکام آژانس ارائه خواهند کرد.

آقای عراقچی در واکنش به گزارش آژانس دربارهٔ اقدامات ایران قبل از سال ۲۰۰۳ گفت که «مطالعه در مورد تمامی فن‌آوری‌های دو منظوره» در ایران تنها برای مقاصد صلح‌آمیز یا متعارف بوده‌است.

وی دربارهٔ ادعای وجود مخزن آزمایش در پارچین در سال ۲۰۰۰ بر اساس عکس‌های ماهواره‌ای نیز گفت که آژانس در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ که بر اساس عکس‌های ماهواره‌ای درخواست بازدید از پارچین را کرد «به چنین عکس‌هایی استناد نکرده‌است.»

وی اضافه کرد: «در بازدید مدیرکل آژانس از محل، وی به چشم خود دید که مخزنی وجود ندارد و گزارش آژانس نشان می‌دهد که در نتایج آنالیز نمونه‌های جمع‌آوری شده نیز این ادعاها تأیید نشده‌است.»

به گفته آقای عراقچی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «تلویحاً ساختگی بودن» ادعاها دربارهٔ آزمایش‌های گسترده انفجاری در منطقه مریوان ایران را تأئید کرده‌است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش ماه نوامبر ۲۰۱۱ خود بنا بر اطلاعاتی که گفته می‌شود «یک دولت عضو این سازمان» در اختیارش گذاشته مدعی شده بود که ایران آزمایش‌های گسترده انفجاری را در منطقه مریوان انجام داده که می‌تواند به ساخت بمب اتمی مربوط باشد.

ایران در واکنش به این اطلاعات در تاریخ ۲۹ آبان ۹۳ به شورای حکام این نهاد گفت که چنین سایتی در مریوان «وجود خارجی ندارد»، اما در عین حال ایران حاضر است «اجازه یک بار دسترسی مدیریت‌شده» به این «سایت ادعایی» را بدهد.

بر اساس گزارش‌ها، آژانس در تاریخ ۲۰ آذر ۹۳ این دعوت ایران را رد و اعلام کرد که این پیشنهاد تمام نگرانی‌ها از آزمایش‌های انفجاری احتمالی قوی ایران در ابعاد گسترده را رفع نمی‌کند.

یوکیا آمانو روز پنجشنبه پنجم آذر، اعلام کرده بود که گزارش او از پرونده «پی‌ام‌دی»، سیاه و سفید و مطلق نخواهد بود.

گزارش چهار سال پیش آژانس با مطرح کردن ۱۲ مقوله، این احتمال را بعید نمی‌دانست که فعالیت اتمی ایران در دوره‌هایی در گذشته در راستای دستیابی به بمب اتم بوده‌است.

آمریکا به مختومه کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران در گذشته ابراز تمایل کرده‌است.

اما به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه، دوشنبه نهم آذر گفته بود که آژانس باید پیشینه فعالیت‌های ایران را دقیقاً روشن کند و برای همه ابهامات در این خصوص، پاسخ‌های ریز لازم را ارائه کند.

اگر یکی از اعضای شورای حکام، از جمله فرانسه، از گزارش آژانس دربارهٔ پی‌ام‌دی ایران ابراز ناخشنودی کند، ممکن است آغاز اجرایی شدن توافق نهایی هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی که تیرماه به‌دست آمد، با تعویق جدی روبه‌رو گردد.

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و عباس عراقچی رئیس هیئت اجرایی ایران در برجام در روزهای گذشته گفته‌اند که اگر این پرونده مختومه نشود، ایران نیز تعهدی به اجرای برجام نخواهد داشت.

XS
SM
MD
LG