لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۹

اصلاح‌طلبان خواستار رسیدگی به «جرائم» مهاجمان سخنرانی‌ها شدند


معترضان به سخنرانی آذر منصوری در یاسوج
معترضان به سخنرانی آذر منصوری در یاسوج

شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در بیانیه‌ای ضمن درخواست از وزارت کشور برای جلوگیری از حمله به سخنرانی‌های اصلاح‌طلبان، از قوه قضائیه نیز خواست که به «جرائم» حمله‌کنندگان یا، به گفته این بیانیه، «اخلالگران نظم عمومی» رسیدگی کند.

گروه‌های اصلاح‌طلبی که جبهه اصلاحات را تشکیل می‌دهند در بیانیه خود که روز پنج‌شنبه، ۱۲ آذر، در وب‌سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، منتشر شد همچنین از همه «صاحبان اندیشه و دلسوزان نظام» خواستند که «با اتخاذ مواضع صریح رفتارهای غیرقانونی اخلالگران نظم اجتماعی» را محکوم کنند.

بیانیه اصلاح‌طلبان ایران خطاب به وزارت کشور و قوه قضاییه در حالی منتشر می‌شود که صبح روز یک‌شنبه، هشتم آذر، سخنرانی آذر منصوری، عضو حزب اتحاد ملت، در دانشگاه آزاد یاسوج پس از درگیری فیزیکی تعدادی از نیروهای «اصولگرا» با او لغو شد.

به گفته عارف یزدانی، دبیر تشکل فرهنگ و سیاست دانشگاه آزاد یاسوج، پس از لغو این سخنرانی نیز «خانمی با چاقو» به آذر منصوری حمله کرده است.

روز پنج‌شنبه، ۲۸ آبان، نیز عده‌ای از مخالفان اصلاح‌طلبان از جمله حسین نقوی حسینی، نماینده اصولگرای ورامین در مجلس، با تجمع در برابر سالن سخنرانی عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور دولت محمد خاتمی، و مرتضی الویری، از دیگر چهره‌های اصلاح‌طلب، تلاش کردند مانع برگزاری این مراسم در قرچک ورامین شوند.

در واکنش به این اتفاقات، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، از تهیه گزارش حادثه قرچک خبر داده و گفته است که پرونده «سازمان‌دهندگان و برنامه‌ریزان» این حادثه که «بر عمل خود اصرار دارند» به قوه قضائیه ارجاع می‌شود.

اما در مقابل غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، در واکنش به حادثه قرچک تنها توصیه کرد که سخنرانی‌هایی که ممکن است واکنش برخی گروه‌ها را به دنبال داشته و «فضا را به هم بریزد» اصلاً برگزار نشود.

حمله به سخنرانی‌های اصلاح‌طلبان در حالی اتفاق می‌افتد که گروه‌های اصلاح‌طلب کشور از حضور خود در رقابت‌های انتخاباتی مجلس دهم خبر داده‌اند که قرار است در اسفندماه برگزار شود.

در همین حال شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس به «طراحان و عاملان» حمله به سخنرانی‌های اصلاح‌طلبان هشدار داده است که این اقدامات «احساس مشارکت آحاد جامعه را خدشه‌دار می کند و تصویر نامناسب از درون جامعه ایران، در خارج از مرزها منعکس» می‌کند.

در حالی که برخی از نمایندگان اصولگرای مجلس حمله به سخنرانی اصلاح‌طلبان را محکوم کرده‌اند، محمدرضا باهنر، رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری، گفته است که اگر اصلاح‌طلبان در سخنرانی‌های خود «سیاست‌های کلی نظام را محکوم» کنند، «طبیعی است که با آنها برخورد شود».

پیش از این نیز محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی، تیتر روزنامه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان درباره حادثه قرچک را نشانه «کلید زدن یک پروژه مظلوم‌نمایی در ایام انتخابات» توصیف کرده بود.

او همچنین از اصولگرایان خواست تا در «دام طراحی‌های اتاق فکر اصلاح‌طلبان برای مشوش کردن فضای رقابت نیفتند».

XS
SM
MD
LG